Схарактеризовано систему підвищення кваліфікації вчителів природничо-математичних предметів у післядипломній освіті України за структурними (загальнонаціональний, регіональний (рівень області), локальний (рівень міста/
району/об’єднаної територіальної громади) рівнями.
Метою статті є аналіз організаційної структури системи підвищення кваліфікації вчителів природничо-математичних предметів у післядипломній освіті України та характеристика особливостей організації підвищення кваліфікації фахівців на всіх її структурних рівнях.
Звернено увагу на те, що дії українського уряду спрямовані на підвищення якості професійної підготовки і вдосконалення вчителів, зокрема вчителів природничо-математичних предметів у післядипломній освіті. Про що свідчать ухвалені документи: Закон України «Про повну загальну середню освіту» (2020 рік), Закон України «Про освіту» (2017 рік), Концепція розвитку природничо-математичної освіти (STEM-освіти) (2020 рік), Концепція реалізації
державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» (НУШ) на період до
2029 року (2016 рік), постанова Кабінету Міністрів України «Деякі питання підвищення кваліфікації педагогічних
і науково-педагогічних працівників» № 800 від 21 серпня 2019 року, постанова Кабінету Міністрів України «Деякі
питання професійного розвитку педагогічних працівників» № 672 від 29 липня 2020 року й інші.
Дослідження системи підвищення кваліфікації вчителів природничо-математичних предметів у післядипломній
освіті України показало, що найбільш перспективними тенденціями розвитку на рівні організації освітнього процесу
в системі підвищення кваліфікації вчителів природничо-математичних предметів у післядипломній освіті України
є педагогічна доцільність, виважене поєднання традиційних дистанційних технологій і методичних систем навчання
фахівців, а також підвищення доступності й особистісної орієнтованості.
In the article the system of advanced training of teachers of natural and mathematical subjects in postgraduate education
of Ukraine is characterized by structural levels (national, regional (oblast level), local (city/district/united territorial community
levels) levels.
The purpose of the article is to analyze the organizational structure of the system of professional development of teachers
of natural sciences and mathematics in postgraduate education in Ukraine and characterize the features of the organization
of professional development at all its structural levels.
Attention is drawn to the fact that the actions of the Ukrainian government are aimed at improving the quality of professional
training and development of teachers, in particular teachers of science and mathematics in postgraduate education. This
is evidenced by the adopted documents: the Law of Ukraine «On Complete General Secondary Education» (2020), the Law
of Ukraine «On Education» (2017), the Concept of Development of Natural and Mathematical Education (STEM-education)
(2020), the Concept of implementation of state policy in the field of reforming general secondary education «New Ukrainian
School» (NUS) for the period up to 2029 (2016), Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine «Some issues of professional
development of pedagogical and scientific-pedagogical workers» № 800 from 21.08.2019, Resolution of the Cabinet of Ministers
of Ukraine «Some issues of professional development of teachers» № 672 from 29.07.2020, etc.
The study of the system of advanced training of teachers of natural sciences and mathematics in postgraduate education
of Ukraine showed that the most promising trends in the organization of the educational process in the system of advanced
training of teachers of natural sciences and mathematics in postgraduate education of Ukraine are pedagogical expediency,
balanced combination of traditional distance technologies and methodical systems of specialists’ training, as well as increasing
accessibility and personal orientation.