Розкрито сутність недискримінаційного підходу як основи соціально-виховної роботи з неповнолітніми правопорушниками в країнах Європи і в Україні. На основі аналізу наукової літератури, міжнародного та вітчизняного нормативно-
го законодавства розкрито ґенезу недискримінаційного підходу до роботи з неповнолітніми, висвітлено базові дефініції,
що забезпечують розуміння сутності цього підходу: “права людини”, “соціально-правовий захист”, “дискримінація”,
“форми дискримінації”, “дискримінаційні ознаки” тощо. На основі аналізу досвіду діяльності органів та установ пенітенціарної системи, зокрема служби пробації, розглянуто стан соціального виховання неповнолітніх правопорушників,
виявлено дискримінаційні практики, що латентно поширюються при розгляді судового провадження та винесенні вироку
і є ґрунтом для виникнення подальших проблем у ресоціалізації та інтеграції неповнолітніх у суспільство.
Підлітки, які перетнули межу закону, неодноразово стикалися з дискримінацією щодо своєї особистості, тож
ефективність використання антидискримінаційного підходу з неповнолітніми правопорушниками може стати найкращою практикою у сучасних формах і методах роботи із урахуванням потреб неповнолітніх суб’єктів пробації
та вчинення ними повторних кримінальних правопорушень. Експертиза та детальна розробка основних критеріїв
щодо проведення соціально-виховної роботи дає нам можливість знищити традиційні неефективні та репресивні
методи роботи у системі кримінальної юстиції в цілому.
Доведено, що недискримінаційний підхід має стати основою для проведення соціально-виховної роботи служби пробації з неповнолітніми правопорушниками, розкрито основні принципи і засади цього підходу. Надати можливість вплинути на інтерсекційність, із якою стикаються неповнолітні злочинці та закріплюють антисоціальні життєві навики.
the probation service
The essence of the non-discriminatory approach as the basis of socio-educational work with juvenile offenders in European
countries and Ukraine has been revealed. Based on the analysis of scientific literature, international and domestic regulatory
legislation, the genesis of the non-discriminatory approach to working with minors has been disclosed, basic definitions that
provide an understanding of the essence of this approach: “human rights”, “social and legal protection”, “discrimination”,
“discrimination forms”, “discriminatory signs”, etc., have been highlighted. On the basis of an analysis of the experience
of the bodies and institutions of the penitentiary system, in particular, the probation service, the state of social education of juvenile
offenders has been examined, and discriminatory practices that are latent in considering judicial proceedings and sentencing
have been found and they are the basis for further problems in the re-socialization and integration of minors into a society.
Teenagers who have crossed the border of the law have repeatedly faced discrimination with respect to their personality,
therefore, the effectiveness of using the anti-discrimination approach with juvenile offenders may be the best practice in modern
forms and methods of work taking into account the needs of juvenile probation subjects and their commission of repeated
criminal offenses. Examination and detailed development of the basic criteria for conducting socio-educational work gives us
the opportunity to destroy the traditional ineffective and repressive methods of work in the criminal justice system as a whole.
It is proved that the non-discriminatory approach should be the basis for the socio-educational work of the probation service
with juvenile offenders; the basic principles and foundations of this approach, which should provide an opportunity to influence
the intersectionality faced by juvenile delinquents and reinforce them antisocial life skills, have been revealed.