The paper deals with the definition of the notion “professional preparation of future foreign language teachers” and its constituents
(linguistic, psychological-pedagogical and methodical) in the aspect of contemporary European integration of Ukraine.
It has been estimated that the notion “readiness for professional activity” is included into the notion “preparation” due to
the necessity to point out the result expected from the preparation of the students. Professional preparation of future teachers as
a complex pedagogical system is viewed as a whole organization based on connections and interdependence of its components.
It has been emphasized that the reform tendencies in professional preparation of foreign language teachers in well-known European
countries have to do with the content, forms and methods of teaching; are connected with informatization and technologization
of educational sphere, and are characterized by having a link between high and secondary educational establishments.
The following three levels in the conflictological preparation of the teachers of foreign language are singled out: theoretical
(the formation of interdisciplinary knowledge about the conflict, life values and orientations, moral norms and principles), theoretical
applied (skills of using famous strategies and tactics of conflict resolution and formation of skills of handling conflicts
in collaborative way), practical (the formation of individual strategy of behavior in conflict situation; the ability to predict
and analyze real conflicts). Modern contexts of conflictological preparation of future foreign language teachers have been
estimated and analyzed: cross-cultural, communicative and interpersonal. The author’s interpretation of the notion “conflictological
competence of future foreign language teachers” has been given.
У статті автором визначено сутність поняття «професійна підготовка майбутніх учителів іноземних мов»
та її складових (лінгвістичної, психолого-педагогічної та методичної) в аспекті сучасного Євроінтеграційного руху
України. Доведено, що внесення поняття «готовність до професійної діяльності» до визначення поняття «підготовка» детерміновано необхідністю вказати на результат, який очікується внаслідок підготовки студентів. Як
складна педагогічна система, професійна підготовка майбутніх вчителів виявляє єдину внутрішню організацію на
основі зв’язків і залежностей між її компонентами. З’ясовано, що тенденції реформування професійної підготовки
вчителів іноземних мов у провідних європейських державах стосуються змін у змісті, формах і методах навчання;
пов’язані з інформатизацією та технологізацією освітньої галузі, зв’язком закладів вищої освіти і школи. Розглянуто
конфліктологічну підготовку в системі вищої освіти на трьох рівнях: теоретичному (формування міждисциплінарних
знань про конфлікт, світоглядних орієнтацій, життєвих цінностей, моральних норм і принципів); теоретико-прикладному (управляння у застосуванні відомих стратегій і тактик розв’язання конфліктів, формування навичок щодо
попередження деструктивного розвитку конфлікту); практичному (формування індивідуальної стратегії поведінки
в конфлікті, спроможність прогнозувати й аналізувати реальні конфлікти). Визначено та охарактеризовано сучасні
контексти конфліктологічної підготовки майбутніх учителів іноземних мов (кроскультурний, комунікативний і внутрішньоособистісний). Подано авторське тлумачення поняття «конфліктологічна компетентність майбутніх учителів іноземних мов».