У статті надано характеристику понять «відповідальність», «соціальна відповідальність», «корпоративна соціальна відповідальність» та «соціально відповідальний бізнес» у сучасних вітчизняних та зарубіжних наукових дослідженнях. Здійснено визначення складових та сутнісних характеристик відповідальності. Охарактеризовано класифікаційні ознаки трактування відповідальності: час (минуле, сучасне, майбутнє); характеристики (діяльні, стосункові); суб'єкт (за себе, за окремих інших, за групу). Соціальна відповідальність визначена як відповідальність за групові відносини, що поділяється на відповідальність: за групові норми; за прагнення до зміни норм, традицій, відносин; за реальний стан групи. Соціально відповідальний бізнес охарактеризовано як економічну діяльність, орієнтовану на отримання не тільки прибутку (доходу), скільки на досягнення економічного і соціального ефекту від цієї діяльності. Запропоновано визначення корпоративної соціальної відповідальності як відкритої та прозорої ділової практики, що базується на етичних цінностях, повазі до своїх працівників, акціонерів, користувачів і на опіці навколишнім середовищем, що спрямована на досягнення мети соціального благополуччя.
The article gives a description of the concepts of «responsibility», «social responsibility», «corporate social responsibility» and «socially responsible business» in modern domestic and foreign scientific research. The definition of the components and the essential characteristics of responsibility is determined. Characterized by the classification features of the interpretation of responsibility: time (past, present, future); characteristics (active, affective); the subject (for himself, for some others, for the group). Social responsibility is defined as responsibility for group relationships, which is divided into responsibility: for group norms; for the desire to change norms, traditions, relations; for the real state of the group. A socially responsible business is characterized as an economic activity aimed at obtaining not only profit (income), but also the achievement of the economic and social effects of this activity. The definition of corporate social responsibility as an open and transparent business practice based on ethical values, respect for its employees, shareholders, users and the environment, aimed at achieving the goal of social well-being, is proposed.