У статті здійснено характеристику й визначено особливості професійної підготовки майбутніх соціальних працівників до діяльності по інтеграції дітей інвалідів в соціум. Розкрито особливості процесу підготовки соціальних педагогів та соціальних працівників до роботи з дітьми інвалідами у процесі вивчення спецкурсу «Соціально-педагогічне інтегрування дітей інвалідів в соціум».
Розкрито ступінь професійної готовності майбутнього фахівця на чотирьох рівнях. Охарактеризовано компоненти професійної освіти: мотиваційно- ціннісний, когнітивний, операційно-діяльнісний, емоційно-вольовий. Обґрунтовано навчальний курс підготовки соціальних працівників до професійної діяльності по інтеграції дітей інвалідів в соціум.
The article describes the characteristics and features of the professional training of social workers for the activities of integration of children with disabilities into society. The peculiarities of the process of preparation of social pedagogues and social workers for working with children with disabilities in the process of studying the special course "Social-pedagogical integration of children with disabilities in society" are revealed. The degree of professional readiness of the future specialist is revealed on four levels. The component of professional education is described: motivational-value, cognitive, operational-activity, emotional-volitional. The training course for training social workers for professional training of social workers for integration of children with disabilities in the society is substantiated.