The purpose of the article is to determine the peculiarities of the process of forming the professional mobility of future
specialists in physical therapy. The intensification of intercultural dialogue, the acceleration of the pace of scientific and technological progress, the intensification of international contacts and exchanges in various fields, the improvement of production
technologies at a new stage in the development of a multicultural society require professional mobility from physical therapists.
In this regard, there is a need for professional training of specialists in physical therapy, oriented in related areas of professional
activity or ready to change it, capable of effective work at the level of world standards, which can be realized due to the developmental resource of multicultural education. Professional mobility is the integration of cognitive, activity and axiological
aspects. The mental basis of the professional mobility of a future physical therapist consists of subject, communicative, linguistic, cultural, medical knowledge and the ability to quickly transfer them. The activity base assumes the presence of reproductive,
productive, creative, intercultural, medical skills and a willingness to transfer skills. The axiological basis includes the development of a system of orientations towards professional and universal values. For the successful formation of professional mobility
of physical therapists, it is necessary to highlight the personal characteristics that ensure human mobility. These include activity,
creativity, flexibility, communication, adaptability, openness to new things. The model of the process of forming students’ professional mobility should be based on the elements of a systematic approach, from the position of which the developed model is
considered as a set of regular, functionally related components that make up a certain integral system
Мета статті полягає у визначенні особливостей процесу формування професійної мобільності майбутніх фахівців
із фізичної терапії. Активізація міжкультурного діалогу, прискорення темпів науково-технічного прогресу, інтенсифікація міжнародних контактів та обмінів в різних сферах, вдосконалення виробничих технологій на новому етапі
розвитку полікультурного суспільства вимагають від фізичних терапевтів професійної мобільності. У зв’язку із цим
виникає необхідність професійної підготовки фахівців із фізичної терапії, орієнтованих у суміжних галузях професійної діяльності або готових до її зміні, здатних до ефективної роботи на рівні світових стандартів, що може бути
реалізовано шляхом розвивального ресурсу полікультурної освіти. Професійна мобільність є інтеграцією когнітивного,
діяльнісного й аксіологічного аспектів. Ментальна основа професійної мобільності майбутнього фізичного терапевта складається з предметних, комунікативних, лінгвокультурологічних, медичних знань і здатності до їх швидкого перенесення. Діяльнісна основа передбачає наявність репродуктивних, продуктивних, творчих, міжкультурних, медичних умінь і готовність до перенесення умінь. Аксіологічна основа містить розвиток системи орієнтацій на професійні
й універсальні цінності. Для успішного формування професійної мобільності фізичних терапевтів необхідно виділити
особистісні характеристики, що забезпечують мобільність людини. До їх числа належать активність, креативність,
гнучкість, комунікативність, адаптивність, відкритість новому. Модель процесу формування професійної мобільності студентів повинна бути заснована на елементах системного підходу, з позиції якого розроблена модель розглядається як сукупність закономірних, функціонально пов’язаних компонентів, що складають певну цілісну систему