Розглянуто сутність поняття ситуаційної задачі, під якою розуміється така задача, що містить предметну, методичну або практичну ситуацію задля отримання пізнавального і професійно значущого результату. Отже, ситуаційна задача
розглядається як важливий засіб формування й оцінки рівня сформованості методичної компетентності майбутніх учителів, зокрема математики. У рамках методичної підготовки майбутніх учителів математики автори вважають за необхідне систематично включити такі види ситуаційних задач: 1) на усвідомлення спектра можливих цілей і обґрунтування
правильності вибору цілей роботи з математичним змістом; 2) на вибір способу досягнення певної мети; 3) на оволодіння
прийомами самооцінки результатів навчально-професійної діяльності з компонентами математичного змісту.
Запропоновано авторську розробку професійно значущих ситуаційних задач, спрямованих на вдосконалення методичної
складової частини фахової підготовки майбутніх учителів математики, серед яких: “Вчимося працювати з теоремою”,
“Помилка на уроці”, “Пояснення теореми”, “Географія та математика”, “Різні способи”, “Чи просто розв’язувати прості задачі?”. З метою оволодіння студентами прийомами самооцінки результатів навчально-професійної діяльності з компонентами математичного змісту ситуаційні задачі доповнено методичними рекомендаціями щодо побудови системи
перевірки і контролю: критеріями оцінки викладача, критеріями взаємоперевірки, критеріями самооцінки.
Аналіз та узагальнення досвіду систематичного використання ситуаційних задач у процесі фахової підготовки
майбутніх учителів математики засвідчує підвищення зацікавленості студентів під час навчальних занять, вмотивованості на здобуття професійно значущого результату, активізацію їхньої пізнавальної діяльності, ефективне набуття професійно необхідних знань, умінь, активне формування відповідних навчальних дій, що відповідають вибраному
математичному змісту. Отже, залучення ситуаційних задач у викладання фахових дисциплін у педагогічному виші
сприяє вдосконаленню методичної складової частини професійної підготовки студентів.
The article considers the essence of the concept of a situational problem, which means a task that contains a substantive,
methodological or practical situation in order to obtain a cognitive and professionally significant result. Thus, the situational problem is considered as an important means of forming and assessing the level of formation of methodological competence of future teachers, in particular mathematics. As part of the methodological training of future teachers of mathematics,
the authors consider the need to systematically include the following types of situational tasks: 1) on awareness of the range
of possible goals and justification of the correct choice of goals for working with mathematical content; 2) on the choice of ways
to achieve a certain goal; 3) on mastering the techniques of self-assessment of the results of educational and professional activities with components of mathematical content.
The author’s development of professionally significant situational tasks aimed at improving the methodological component
of professional training of future mathematics teachers is proposed, among which: “Learning to work with the theorem”, “Error
in the lesson”, “Explanation of the theorem”, “Geography and mathematics”, “Different ways”, “Is it easy to solve simple
problems?”. In order for students to master the techniques of self-assessment of educational and professional activities with
components of mathematical content, situational tasks are supplemented with methodological recommendations for building
a system of testing and control: teacher evaluation criteria, peer review criteria, self-assessment criteria.
Analysis and generalization of the experience of systematic using of situational problems in the process of professional
training of future teachers of mathematics shows an increase in students’ interest during classes, motivation to achieve a professionally significant result; activation of their cognitive activity; effective acquisition of professionally necessary knowledge
and skills; active formation of appropriate educational activities that correspond to the selected mathematical content. Therefore, the solution of situational problems in the release of professional disciplines in the pedagogical university contributes to
the improvement of the methodological component of professional training of students.