Стаття присвячена проблемі формування толерантності підлітків – учасників вокально-хорового ансамблю.
Зазначається, що сучасний стан розвитку світового середовища дедалі більше підвищує інтерес суспільства до явища
толерантності. Толерантність стає не тільки популярним терміном, філософським ідеалом, а й умовою виживання
не лише конкретної особистості в соціумі, але й людства загалом. Наголошується на різноманітті визначень дефініції
“толерантність” у філософському, політичному, соціологічному, психолого-педагогічному контекстах. Виокремлюється її тлумачення із власної позиції, на основі проаналізованої літератури. Охарактеризовано підлітковий вік щодо
толерантності як психологічної якості. Розкрито сутність занять вокально-хорового ансамблю. Мета статті –
теоретично обґрунтувати ефективність використання такої форми, як вокально-хоровий ансамбль при формуванні
толерантності підлітків. Результати наукового пошуку показали, що використання вокально-хорового ансамблю як
форми є ефективним для формування толерантності підлітків за умови дотримання структури та методики заняття. Структура складається з таких компонентів, як: вокальна підготовка, творче обговорення та прослуховування
аудіо або перегляд відеозапису. Методика вміщує основні три етапи: початковий, розвиваючий і підсумковий. Наукова
новизна полягає у спробі висвітлення теоретичного аспекту проблеми формування толерантності підлітків – учасників вокально-хорового ансамблю. Уточнено поняття “толерантність”, обґрунтовано можливість розвитку загальної
та музикальної культури підлітків у вокально-хоровому ансамблі, а також толерантності як емоційно-вольової установки на прийняття і повагу думки однолітків, співробітництво і співпереживання один до одного.
The article is devoted to the issues of tolerance among chorus adolescent members. The current state of the global environment
is acknowledged to arouse public interest in such phenomena as “tolerance”. Tolerance is becoming not merely a popular term
and a philosophical ideal, but a precondition of life applied not only to individual in the global neighbourhood, but humanity in
general. The variety of definitions of the term “tolerance” is highlighted in philosophical, political, sociological, psychological
and pedagogical contexts. Its interpretation is understood in accordance with its position based on the analyzed literature.
Adolescence is characterized in relation to tolerance as a psychological quality. The main objective of lessons in chorus is
revealed. The purpose statement of the article is to explain theoretically the effectiveness of using such form as “chorus” in
fostering tolerance in adolescents. The results of scientific research demonstrated that the application of the chorus as a form
is an effective tool in building tolerance among adolescents provided that the structure and methods of lessons are abided.
The structure consists of such components as vocal training, creative discussion and listening to audio or watching a video.
The methodology includes three main steps: initial, developmental and final. The scientific novelty is as follows: an attempt
to indicate theoretical aspect of promoting tolerance among chorus adolescent members. The term “tolerance” is clarified,
the possibility of teenagers’ general and musical culture development in chorus is substantiated, and the term “tolerance” is
explained as an emotional attitude to the acceptance and respect for the peers’ opinion, cooperation and empathy for each other.