Обгрунтовано актуальність проблеми формування професійної позиції майбутнього вчителя початкової школи і необхідність застосування методологічних підходів щодо її дослідження як сукупності вихідних настанов наукового пошуку. Виокремлено низку методологічних підходів, як-от: системний, синергетичний, особистісний, діяльнісний, компетентнісний, аксіологічний, акмеологічний. Вибір означених методологічних підходів здійснено завдяки осмисленню провідних тенденцій і функцій сучасної початкової освіти, концепції Нової української школи, виявленню конструктивних можливостей методологічних підходів та зумовлено складністю, багатоаспектністю досліджуваного феномена й необхідністю його різнобічного аналізу.
Обоснована актуальность проблемы формирования профессиональной позиции будущего учителя начальной
школы и необходимость применения методологических подходов относительно ее исследования как совокупности
исходных наставлений научного поиска. Выделен ряд методологических подходов, например: системный,
синергический, личностный, деяльностный, компетентноснтный, аксиологический, акмеологический. Выбор отмеченных методологических подходов осуществлен благодаря осмыслению ведущих тенденций и функций
современного начального образования, концепции Новой украинской школы, выявлению конструктивных
возможностей методологических подходов и предопределено сложностью, многоаспектностью исследуемого феномена и необходимостью его разностороннего анализа.
The urgency of the problem of formation the professional position of the future elementary school teacher due to the strategic tasks of creating a new system of education, which requires a highly functional, professional mobile, competent, responsible, competitive professional teacher, capable of realizing the humanitarian nature of their profession, to work efficiently under the choice of a pedagogical position and the need to apply methodological approaches to its research as a set of output the scientific research. The methodological approach is described as a strategy based on the basic provisions of the relevant theory and determines the direction of the search for the subject of the study. A number of methodological approaches, such as: systemic, synergetic, personal, activity, competence, axiological, acmeological, are singled out. The choice of the mentioned methodological approaches has been made due to the comprehension of the leading tendencies and functions of modern elementary education, the concept of the New Ukrainian school, the identification of constructive possibilities of methodological approaches and the complexity, multidimensionality of the phenomenon under study and the necessity of its comprehensive analysis. It is stated that certain approaches are universally accepted methodological principles of pedagogical research, which allow to choose a strategy and tactics of solving the problem and, at the same time, have substantiating power in understanding the essence of the concept under study – the professional position of the future teacher of elementary school.