Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Теоретико-прикладні конструкти іншомовної підготовки фахівців соціальної сфери в європейському освітньому просторі

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Павелків, К. М.
dc.date.accessioned 2020-11-17T10:31:01Z
dc.date.available 2020-11-17T10:31:01Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.citation Павелків, К. М. Теоретико-прикладні конструкти іншомовної підготовки фахівців соціальної сфери в європейському освітньому просторі / К. М. Павелків // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 17 : Теорія і практика навчання та виховання : зб. наук. праць. − Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2019. − Вип. 30. − С. 135-139. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/31916
dc.description.abstract У статті здійснено системний аналіз важливих нормативно-правових документів, вітчизняних і зарубіжних наукових досліджень та публікацій, у яких започатковано вирішення проблеми іншомовної підготовки як пріоритетної основи професійної підготовки майбутніх фахівців соціальної сфери в європейському освітньому просторі, що дало змогу виокремити й схарактеризувати основні чинники, які визначають необхідність та забезпечують ефективне здійснення у вищій освіті країн Євросоюзу іншомовної підготовки майбутніх фахівців соціальної сфери. Виокремлено ряд провідних принципів іншомовної підготовки майбутніх фахівців соціальної сфери в закладах вищої освіти країн Євросоюзу, а також схарактеризовано іншомовну підготовку таких фахівців у контексті сучасного компетентнісного підходу, результатом якого є формування їхніх провідних компетентностей. ua
dc.description.abstract В статье осуществлен системный анализ важных нормативно-правовых документов, отечественных и зарубежных научных исследований и публикаций, в которых начато решение проблемы иноязычной подготовки как приоритетной основы профессиональной подготовки будущих специалистов социальной сферы в европейском образовательном пространстве, что позволило выделить и охарактеризовать основные факторы, которые определяют необходимость и обеспечивают эффективное осуществление в высшем образовании стран Евросоюза иноязычной подготовки будущих специалистов социальной сферы. Выделен ряд ведущих принципов иноязычной подготовки будущих специалистов социальной сферы в учреждениях высшего образования стран Евросоюза, а также охарактеризовано иноязычную подготовку таких специалистов в контексте современного компетентностного подхода, результатом которого является формирование их ведущих компетенций. ua
dc.description.abstract The article presents an actual problem of foreign language training implementation as a priority basis of professional training of future social sphere specialists in European educational area. System analysis of important normative legal documents, native and foreign researches and publications, founding the ways of issue solving, was carried out, that made it possible to distinguish and to characterize main factors which determine the necessity and provide effective implementation in higher education of European Union countries foreign language training of future social sphere specialists, such as: unification of Europe and extending of international cooperation, the demand of European labor market for the specialists fluent in a foreign language. It was distinguished a number of leading principles of foreign language training of future social sphere specialists in higher educational establishments of European Union countries (consistency, continuity and perpetuity of foreign language training; communicative and intercultural interaction; problem and interactivity of educational process organization;fundamentality of foreign language training; the accordance of the quality of knowledge acquired, formed skills and practical habits with international standard level of foreign language; positive corporatism; spiritual and cultural interaction during foreign and native languages studying). Foreign language training of future social sphere specialists is considered as a certain kind of their activity and has respectively its own characteristics becoming apparent in: the nature of the subject attitude to surrounding multicultural society, to interaction of different cultures and subcultures; the presence of subject and subject, subject and object relations that are characteristic of educational area of higher educational establishment in the process of training and intercultural communication; openness and universality, integrity and applied orientation of mentioned activity as a system. corporatism; spiritual and cultural interaction during foreign and native languages studying). Foreign language training of such specialists is characterized in the context of modern competence approach which results in the formation of their leading competencies. It is clarified that one of the most important theoretical and applied constructs of effectiveness and quality of foreign language training of future social sphere specialists in higher educational establishments of European Union countries is the choice of educational literature and textbooks for foreign language training in particular. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject іншомовна підготовка ua
dc.subject майбутні фахівці соціальної сфери ua
dc.subject теоретичні і прикладні конструкти ua
dc.subject освітній простір ua
dc.subject иноязычная подготовка ua
dc.subject будущие специалисты социальной сферы ua
dc.subject теоретические и прикладные конструкты ua
dc.subject образовательное пространство ua
dc.subject foreign language training ua
dc.subject future social sphere specialists ua
dc.subject theoretical and applied constructs ua
dc.subject educational area ua
dc.subject.classification 378.016:364-051]:061.1 ЄС ua
dc.title Теоретико-прикладні конструкти іншомовної підготовки фахівців соціальної сфери в європейському освітньому просторі ua
dc.title.alternative Teoretical and applied constructs of foreign language training of social sphere specialists in european educational area ua
dc.type Article ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу