У статті здійснено системний аналіз важливих нормативно-правових документів, вітчизняних і зарубіжних наукових досліджень та публікацій, у яких започатковано вирішення проблеми іншомовної підготовки як пріоритетної основи професійної підготовки майбутніх фахівців соціальної сфери в європейському освітньому просторі, що дало змогу виокремити й схарактеризувати основні чинники, які визначають необхідність та забезпечують ефективне здійснення у вищій освіті країн Євросоюзу іншомовної підготовки майбутніх фахівців соціальної сфери. Виокремлено ряд провідних принципів іншомовної підготовки майбутніх фахівців соціальної сфери в закладах вищої освіти країн Євросоюзу, а також схарактеризовано іншомовну підготовку таких фахівців у
контексті сучасного компетентнісного підходу, результатом якого є формування їхніх провідних компетентностей.
В статье осуществлен системный анализ важных нормативно-правовых документов, отечественных и зарубежных научных исследований и публикаций, в которых начато решение проблемы иноязычной подготовки как приоритетной основы профессиональной подготовки будущих специалистов социальной сферы в европейском образовательном пространстве, что позволило выделить и охарактеризовать основные факторы, которые определяют необходимость и обеспечивают эффективное осуществление в высшем образовании стран Евросоюза иноязычной подготовки будущих специалистов социальной сферы. Выделен ряд ведущих принципов иноязычной подготовки будущих специалистов социальной сферы в учреждениях высшего образования стран Евросоюза, а также охарактеризовано иноязычную подготовку таких специалистов в контексте современного компетентностного подхода, результатом которого является формирование их ведущих компетенций.
The article presents an actual problem of foreign language training implementation as a priority basis of professional training of future social sphere specialists in European educational area. System analysis of important normative legal documents, native and foreign researches and publications, founding the ways of issue solving, was carried out, that made it possible to distinguish and to characterize main factors which determine the necessity and provide effective implementation in higher education of European Union countries foreign language training of future social sphere specialists, such as: unification of Europe and extending of international cooperation, the demand of European labor market for the specialists fluent in a foreign language. It was distinguished a number of leading principles of foreign language training of future social sphere specialists in higher educational establishments of European Union countries (consistency, continuity and perpetuity of foreign language training; communicative and intercultural interaction; problem and interactivity of educational process organization;fundamentality of foreign language training; the accordance of the quality of knowledge acquired, formed skills and practical habits with international standard level of foreign language; positive corporatism; spiritual and cultural interaction during foreign and native languages studying). Foreign language training of future social sphere specialists is considered as a certain kind of their activity and has respectively its own characteristics becoming apparent in: the nature of the subject attitude to surrounding multicultural society, to interaction of different cultures and subcultures; the presence of subject and subject, subject and object relations that are characteristic of educational area of higher educational establishment in the process of training and intercultural communication; openness and universality, integrity and applied orientation of mentioned activity as a system. corporatism; spiritual and cultural interaction during foreign and native languages studying). Foreign language training of such
specialists is characterized in the context of modern competence approach which results in the formation of their leading
competencies. It is clarified that one of the most important theoretical and applied constructs of effectiveness and quality of foreign language training of future social sphere specialists in higher educational establishments of European Union countries is the choice of educational literature and textbooks for foreign language training in particular.