Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Особливості підготовки майбутніх учителів початкової школи до реалізації педагогіки партнерства засобами мистецтва

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Лук'янченко, О. М.
dc.date.accessioned 2020-11-14T06:32:32Z
dc.date.available 2020-11-14T06:32:32Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.citation Лук'янченко, О. М. Особливості підготовки майбутніх учителів початкової школи до реалізації педагогіки партнерства засобами мистецтва / О. М. Лук'янченко // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 17 : Теорія і практика навчання та виховання : зб. наук. праць. − Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2019. − Вип. 30. − С. 104-108. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/31886
dc.description.abstract У статті розглянуто необхідність формування готовності у майбутніх вчителів початкової школи до реалізації педагогіки партнерства в сучасних умовах Нової української школи. Охарактеризовані основні принципи та поняття педагогіки партнерства. Розкрито потенційні дидактичні та виховні можливості використання кращих зразків різних видів мистецтва як універсального засобу формування та емоційного усвідомлення основних положень педагогіки партнерства у майбутніх учителів. Узагальнено досвід доцільного використання класичних та сучасних творів мистецтва в процесі викладання дисциплін не мистецького профілю. Висвітлено приклади реалізації означеного підходу в процесі викладання дисципліни " Основи педагогіки зі вступом до спеціальності". ua
dc.description.abstract В статье рассмотрена необходимость формирования готовности будущих учителей начальной школы к реализации педагогики партнерства в современных условиях Новой украинской школы. Охарактеризованы основные принципы и понятия педагогики партнерства. Раскрыты потенциальные дидактические и воспитательные возможности использования лучших образцов разных видов искусства как универсального средства формирования и эмоционального осознания основных положений педагогики партнерства у будущих учителей. Обобщен опыт целесообразного использования классических и современных произведений искусства в процессе преподавания дисциплин не художественного профиля. Отражены примеры реализации отмеченного подхода в процессе преподавания дисциплины “Основы педагогики со вступлением к специальности”. ua
dc.description.abstract The article emphasizes the necessity of making changes to the process of preparation of Primary School teachers. It also mentions the relevance of the use of art in the system of higher teacher training education. Purpose. The aim of the article is to reveal the specifics of the future teachers’ training for the implementation of art in the process of preparation of Primary School teachers for the formation of partner collaboration. Methods include theoretical analysis and generalization of published sources, analysis of advanced pedagogical experience and pedagogical observation. Originality. The article reveals the approaches to the definition of educational potential of art along with the conditions facilitating the development of teachers` pro fessional qualities necessary for achieving this potential in pedagogical activity. The author characterized the pedagogical categories on which the modern principles of the educational process in the New Ukrainian School are based, such as: subject-subject interaction, general purpose, general activity, positive communication, coordination of positions, active creative position, development of creative initiative. Conclusions. The research determines the specificity of the preparation of future teachers for the implementation kinds of art, which is manifested in the conscious comprehension of musical activity; harmonization of intellectual and artistic and creative activity; accelerated pace of covering musical material; development of creative initiative and independence of a teacher. The content of the training should be aimed at understanding the essence and ability to establish the subject-subject relationship between teacher and students in the process of joint activity, based on world works of various types of art. The pedagogical experience is generalized and the importance of joint emotional experiences and philosophical considerations for the assimilation of modern pedagogical principles is revealed. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject педагогіка партнерства ua
dc.subject види мистецтва ua
dc.subject виховний потенціал мистецтва ua
dc.subject підготовка вчителів початкової школи ua
dc.subject педагогика партнерства ua
dc.subject виды искусства ua
dc.subject воспитательный потенциал искусства ua
dc.subject подготовка учителей начальной школы ua
dc.subject partnership pedagogy ua
dc.subject interaction ua
dc.subject general purpose and activity ua
dc.subject kinds of art ua
dc.subject education potential of art ua
dc.subject preparation of Primary School teachers ua
dc.subject.classification 378.091.3-051:373.3:7.05 ua
dc.title Особливості підготовки майбутніх учителів початкової школи до реалізації педагогіки партнерства засобами мистецтва ua
dc.title.alternative The specifics of preparation future primary school teachers for the implementation pedagogy of partnership by means of art ua
dc.type Article ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу