У статті розглянуто необхідність формування готовності у майбутніх вчителів початкової школи до реалізації педагогіки партнерства в сучасних умовах Нової української школи. Охарактеризовані основні принципи та поняття педагогіки партнерства. Розкрито потенційні дидактичні та виховні можливості використання кращих зразків різних видів мистецтва як універсального засобу формування та емоційного усвідомлення основних положень педагогіки партнерства у майбутніх учителів. Узагальнено досвід доцільного використання класичних та сучасних творів мистецтва в процесі викладання дисциплін не мистецького профілю. Висвітлено приклади реалізації означеного підходу в процесі викладання дисципліни " Основи педагогіки зі вступом до спеціальності".
В статье рассмотрена необходимость формирования готовности будущих учителей начальной школы к
реализации педагогики партнерства в современных условиях Новой украинской школы. Охарактеризованы основные принципы и понятия педагогики партнерства. Раскрыты потенциальные дидактические и воспитательные возможности использования лучших образцов разных видов искусства как универсального средства формирования и эмоционального осознания основных положений педагогики партнерства у будущих учителей. Обобщен опыт целесообразного использования классических и современных произведений искусства в процессе преподавания дисциплин не художественного профиля. Отражены примеры реализации отмеченного подхода в процессе преподавания дисциплины “Основы педагогики со вступлением к специальности”.
The article emphasizes the necessity of making changes to the process of preparation of Primary School teachers. It also mentions the relevance of the use of art in the system of higher teacher training education. Purpose. The aim of the article is to reveal the specifics of the future teachers’ training for the implementation of art in the process of preparation of Primary School teachers for the formation of partner collaboration.
Methods include theoretical analysis and generalization of published sources, analysis of advanced pedagogical
experience and pedagogical observation. Originality. The article reveals the approaches to the definition of educational potential of art along with the conditions facilitating the development of teachers` pro fessional qualities necessary for achieving this potential in pedagogical activity. The author characterized the pedagogical categories on which the modern principles of the educational process in the New Ukrainian School are based, such as: subject-subject interaction, general purpose, general activity,
positive communication, coordination of positions, active creative position, development of creative initiative. Conclusions. The research determines the specificity of the preparation of future teachers for the implementation kinds of art, which is manifested in the conscious comprehension of musical activity; harmonization of intellectual and artistic and creative activity; accelerated pace of covering musical material; development of creative initiative and independence of a teacher. The content of the training should be aimed at understanding the essence and ability to establish the subject-subject relationship between teacher and students in the process of joint activity, based on world works of various types of art. The pedagogical experience is generalized and the importance of joint emotional experiences and philosophical considerations
for the assimilation of modern pedagogical principles is revealed.