У статті розглянуто питання актуальності впровадження технології розвитку критичного мислення в освітній процес початкової школи, розкрито зміст технології, визначено одну з умов успішного розвитку критичного мислення в учнів початкової школи, зокрема, застосування триєтапної структури уроку. У статті охарактеризовано завдання третього етапу уроку, укладено перелік методів ї прийомів, які, на думку автора, будуть ефективними для застосування. У статті наведено приклади застосування методів та прийомів
технології розвитку критичного мислення на уроках математики, описано мету кожного методу, послідовні дії
вчителя та учнів, окреслено очікувані результати навчання після застосування певного методу чи прийому.
Запропоновано застосування мметодів і прийомів "Прес", "Кошик ідей", "Концептуальна таблиця", "Картографування інформації" на уроках математики в 2-4 класах на етапі консолідації знань, умінь і навичок.
В статье рассмотрен вопрос актуальности внедрения технологии развития критического мышления в
образовательный процесс начальной школы, раскрыто содержание технологии, определенно одно из условий
успешного развития критического мышления у учеников начальной школы, в частности, применение триэтапной
структуры урока. В статье охарактеризовано задание третьего этапа урока, заключен перечень методов и приемов, которые, по мнению автора, будут эффективными для применения. В статье приведены примеры применения методов и приемов технологии развития критического мышления на уроках математики, описана цель каждого метода, последовательные действия учителя и учеников, очерчено ожидаемые результаты изучения после применения определенного метода или приема. Предложено применения методов и приемов
“Пресс”, “Корзина идей” “Концептуальная таблица” “Картографирование информации” на уроках математики в 2-4 классах на этапе консолидации знаний, умений и навыков.
The present article deals with problem of relevance of including the critical thinking development technology into education process in primary school. The author emphasize that the technology of critical thinking development promotes to
the formation of the pupils’ ability to freely express their own opinions, the ability to logically justify their position, solve
problems, make decisions. The content of technology and one of the conditions of successful schoolchildren’s critical thinking
development, specifically, the usage of the three-stage lesson structure were disclosed and defined. The next structure of a
critical thinking development lesson was defined: stage of knowledge actualization and education process motivation; stage
of apprehension and comprehension of the material during practical activity; stage of knowledge, skills and abilities
consolidation. Objectives of the third stage were characterized, list of all methods that could be effective for the lesson stage,
according to the author, was concluded. The article contains examples of the usage of given critical thinking development
technology’s methods in math lessons, tasks of each method, sequential actions of teacher and pupils, expected results after
using every method were described. Were suggested the usage of the “Press” method during possessing of the “Problems on
magnification and reduction on several units” topic in 2 form; “Basket of ideas” method during the possessing of the
“Verbal addition and contraction under 100” topic in 3 form, “Conceptual table” method during the “Area of a rectangle”
topic in 4 form, “Information cartographing” method during the consolidation of skills and abilities stage during the
processing of the topic “Building of a circle” in 2 form.