Актуальність означеної проблеми визначається потребою вдосконалення системи підготовки майбутніх учителів початкової школи впедагогічних закладах вищої освіти до
навчання письма в умовах становлення нової української школи. На основі аналізу наукової літератури констатується, що у вчених, фахівців з методики навчання письма, немає єдиної думки щодо кількості та назв елементів літер української
абетки; також потребує детальнішого висвітлення питання методики навчання їх письма. Указано, що всі елементи великих і малих літер українського алфавіту діляться на основні та додаткові. Визначено 18 основних елементів букв та розроблено технічні характеристики їх форм з детальним описом методики послідовності написання кожного. Показано зразки їх письма під рахунок за ритмічним (тактовим) методом.
Подано рекомендації щодо застосування авторської методики навчання письма основних елементів букв українського алфавіту в процесі підготовки майбутніх учителів початкової школи в педагогічних ЗВО та в початковій школі.
Указано, что все элементы прописных и строчных букв украинского алфавита делятся на основные и дополнительные. Определены 18 основных элементов букв и разработаны технические характеристики их форм С подробным описанием методики последовательности
написания каждого. Показано образцы их письма подсчет за ритмичным (тактовым) методом. Даны рекомендации по применению авторской методики обучения письму основных
элементов букв украинского алфавита в процессе подготовки будущих учителей начальной школы в педагогических ЗВО и в начальной школе.
Up to date of the mentioned problem is determined by the need to improve system of education of future teacher of the beginning schools in the pedagogical establishments of the highest education for the teaching writing in the conditions of creation of new Ukrainian school. Based on the analysis of the scientific literature it is stated that scientists who are professionals in the sphere of teaching writing have no common thought regarding the number and name of the letters of Ukrainian alphabet, also there is a need for detailed exploring of the methodology of teaching the
writing. It is mentioned that all elements of the big and small letters of Ukrainian alphabet are divided on basic and additional. It is determined 16 basic elements of the letters and it is developed technical characteristics of their forms with detailed description of the methodology of the way of writing each. It is showed the examples of their writing based on rhythmic methodology.
It is shown recommendations regarding the application of the author methodology of teaching writing of the basic elements of the letters of Ukrainian alphabet in the process of the teaching future teachers of the beginning schools in the pedagogical higher education establishments and in the beginning school.