Відставання у розвитку фізичних якостей глухих та слабочуючих школярів не можна розглядати як наслідок їх основного дефекту, а скоріше як результат недосконалості процесу адаптивного фізичного виховання й недостатньої науково-методичної обґрунтованості та розробленості ряду питань фізичного виховання дітей даної категорії. Мета дослідження вивчення, розробка і впровадження інноваційних засобів у практику адаптивного фізичного виховання дітей з вадами слуху та визначення їх ефективності. Представлені у статті результати наукових досліджень продемонстрували широкий спектр наукових доробок у напрямі здійснення корекційної діяльності різними засобами у процесі фізичного виховання дітей з вадами слуху, а розроблені та впроваджені технології за темою 3.23: «Здоров`яформуючі технології дітей та молоді у процесі адаптивного фізичного виховання» підтвердили свою ефективність щодо здоров`яформування серед школярів встановленої нозології.
Отставание в развитии физических качеств глухих и слабослышащих школьников нельзя рассматривать как следствие их основного дефекта, а скорее как результат несовершенства процесса адаптивного физического воспитания и недостаточной научно-методической обоснованности, а также разработанности ряда вопросов физического воспитания детей данной категории. Представленные в статье результаты научных исследований продемонстрировали широкий спектр научных разработок в направлении осуществления коррекционной деятельности различными средствами в процессе физического воспитания детей с недостатками слуха, а разработанные и внедренные технологии по теме 3.23 «Здоровьеформующие технологии детей и молодежи в процессе адаптивного физического воспитания» подтвердили свою эффективность относительно здоровьеформирования среди школьников установленной нозологии.
Lag in the development of physical qualities of deaf and hard of hearing students cannot be considered as a consequence of their main defect, but rather as a result of imperfect process of adaptive physical education and insufficient scientific and methodological validity and development of a number of issues of physical education. The aim of the study is the study, development and implementation of innovative tools in the practice of adaptive physical education of children with hearing impairments and determine their effectiveness. Methods and organization of research: analysis and generalization of data from special scientific and methodological literature; monitoring of information resources of the Internet; sociological methods (questionnaires); copying method; pedagogical methods (pedagogical testing, pedagogical experiment), methods of mathematical statistics. The research was conducted on the basis of the National University of Physical Education and Sports of Ukraine, as well as Special boarding schools for deaf and hearing-impaired children. The results of scientific research presented in the article demonstrated a wide range of scientific achievements in the direction of corrective activities by various means in the process of physical education of children with hearing impairments, and developed and implemented technologies on topic 3.23: "Health technologies of children and youth in adaptive physical education" confirmed their effectiveness in health education among schoolchildren of the established nozology.