У статті розглядається вплив настільного тенісу на фізичні якості студентів, зокрема на координаційні
здібності. Проаналізовано наукову-методичну літературу з питань впливу настільного тенісу на здоров’я студентської
молоді. В статті висвітлені особливості проведення занять та надані методичні вказівки щодо проведення занять з
настільного тенісу зі студентами. Структура заняття з фізичного виховання в експериментальній групі включала в
себе три частини: підготовчу, основну та заключну. Кожна з цих частин мала свої особливості, які були направлені на
розвиток координаційних здібностей засобами настільного тенісу.
Доведено ефективність методики вдосконалення координаційних здібностей, які впливають на підвищення
спортивної майстерності здобувачів вищої освіти.
В статье рассматривается влияние настольного тенниса на физические качества студентов, в особенности
его влияние на координационные способности. Проанализировано научно-методическую литературу по вопросам
влияния настольного тенниса на здоровье студенческой молодежи. В работе представлены особенности и
подготовлены методические рекомендации проведения занятий по настольному теннису. Структура занятия по
физическому воспитанию включала в себя три части: подготовительную основную и заключительную. Каждая из этих
частей имела свои особенности, которые были направлены на развитие координационных способностей средствами
настольного тенниса.
Подтверждено эффективность методики усовершенствования координационных способностей, которые
влияют на повышение спортивного мастерства студентов высших учебных заведений.
The problems of physical education and health are very important due to the world situation. The article contains
information about interests of students of higher educational institutions: we have noted the rising interest to the table tennis, as a
spectacular kind of sport.
Table tennis is one of the most popular kinds of sport among students. It helps to develop following skills: accuracy, speed
and reaction speed, explosive power, sense of rhythm operational thinking, the ability to concentrate attention and coordination.
Table tennis has been recommended as the most perspective kind of sport, which is available for health.
The article provides an example of structure and content of physical education training lessons with students of higher
educational institutions with the use of table tennis. Students of the experimental group worked at the increasing their coordination
abilities at the table tennis lessons. The training was divided into three parts: preparation, the main part and the conclusion. Each
part had the own differences. The preparation part took up 12-15% of the total time and was aimed to involve and warm up the big
muscles.
The main part of the lesson took up 75-80% of the total time. This part was divided into three: exercises without the ball,
exercises with the ball and the racket, training games. The final part of the lesson was about 10% of the total time. Exercises were
aimed at relaxing: breathing, flexibility exercises, jogging, walking.
In order to improve the coordination skills it necessary to remember for methodological principles: coordination exercises
should be at the beginning of the lesson, exercises should be difficult, limited of the number and duration, exercises should be at the
defined time, using of the general physical exercises.