The paper presents a theoretical analysis of psychological characteristics of moral selfconsciousness during preschool, primary school and adolescence years. It interprets moral selfconsciousness as a specific form of moral consciousness, awareness of oneself, one’s moral
values, attitudes, qualities, potentials, actions, their motives and consequences, regulation of
one’s behaviour and moral self-development. The paper aims to theoretically identify
psychological characteristics and mechanisms for developing moral self-consciousness during
preschool, primary school and adolescence years. The main objectives are a psychological
analysis and the generalization of characteristics of developing moral self-consciousness in
childhood and adolescence.
Статтю присвячено теоретичному аналізу психологічних особливостей моральної
самосвідомості в дошкільному, молодшому шкільному і підлітковому віці. Моральна
самосвідомість розглядається як специфічна форма моральної свідомості, усвідомлення
себе, своїх моральних цінностей, ставлень, якостей, потенційних можливостей, вчинків, їх
мотивів і наслідків, регулювання власної поведінки та моральне самовдосконалення. Мета
статті – теоретичне виокремлення психологічних особливостей і механізмів розвитку
моральної самосвідомості в дошкільному, молодшому шкільному та підлітковому віці.
Основними завданнями стали психологічний аналіз та узагальнення особливостей
розвитку моральної самосвідомості в дитячому і підлітковому віці.