У статті обґрунтовано концептуальні основи розвитку емоційного інтелекту в онтогенезі,
визначено теоретико-методологічні підходи, які дають змогу створити цілісне уявлення
про сутність емоційного інтелекту людини з точки зору: системного підходу (природа,
структура, функції, психологічні механізми розвитку, форми і рівні розвитку в
онтогенезі); суб’єктно-діяльнісного підходу (через характеристику основних структурних
компонентів діяльності – мотиваційного, змістового, операційного та результативного;
визначення сенситивного періоду – найбільш сприятливого для розвитку емоційного
інтелекту; аналіз особливостей його прояву в суб’єкта діяльності); особистісноорієнтованого підходу (через прояв індивідуально-психологічних особливостей розвитку
емоційного інтелекту); компетентнісного підходу (шляхом розвитку і формування
емоційної компетентності молодших школярів, учителів початкових класів, шкільних
психологів, батьків учнів).
Conceptual basis of the development of emotional intelligence in ontogenesis are grounded in
the article, it is defined theoretical and methodological approaches, which allows to form a
coherent consideration about the gist of emotional intelligence of the person in terms of:
systemic approach (nature, structure, functions, psychological mechanisms of the development,
forms and levels of the development in ontogenesis); subject-activity approach (through the
characteristic of the main structural components of the activity – motivational, contextual,
operational and effective; determination of the sensitive period – the most advantageous for the
development of emotional intelligence; the analysis of the peculiarities of it’s manifestation in
the subject of an activity); personally oriented approach (through the revelation of individualpsychological peculiarities of the development of emotional intelligence); competent approach
(through the development and formation of the emotional competence of primary school pupils,
primary school teachers, school psychologists, parents of the pupils).