Present article reviews the actual problem of developing, forming, and preserving the physical, mental, spiritual, and social health of high school students (during physical training classes) and determines the insufficient attention to this problem at general education institutions. Traditional means and methods of physical training are not always sufficient to improve the body functions and health of senior students. Use of modern means in physical training of high school students could be one of promising ways for its improvement. Kangoo Jumping is among such types of fitness, which gain popularity. Present article aims to explore and theoretically justify the features of Kangoo Jumping application in educational process of high school students – as effective means of physical training and improving the motivation for physical training among students of general education institutions. Determined features of Kangoo Jumping: increased muscle endurance and strength; training reduces the load on hip joints, knee joints and spine; improved coordination of movements; forming of correct posture; strengthening of stabilizing muscles; improved trophism of intervertebral discs; strengthening of cardiovascular and respiratory system; stimulation of lymphatic system; improved speed and strength parameters. Kangoo Jumping classes guarantee a good mood – both during and after the training.
У цій статті розглядається актуальна проблема розвитку, формування та збереження здоров’я учнів старших класів у процесі занять фізичним вихованням. Традиційні засоби й методи фізичного виховання не завжди виявляються достатніми для вдосконалення функціональних можливостей організму та оздоровлення учнів. Застосування новітніх засобів в процесі фізичного виховання учнів старших класів може бути одним із перспективних шляхів його вдосконалення. І одним із таких видів фітнесу є Кенгу Джампінг (Kangoo Jumping). Метою статті є вивчення й теоретичне обґрунтування особливостей застосування Кенгу Джампінгу в освітньому процесі учнів старших класів.