Розглянуто методика застосування ділових ігор, відео практикумів, методу „Мозкової атаки” на практичних заняттях з дисциплін циклу професійно-практичної підготовки бакалаврів з туризму. Зазначено, що ігрові методи сприяють підвищенню якості знань студентів. Наведено аналіз публікацій вчених про застосування ігрових методів та особливості їх використання. Визначено, що ігрова форма сприяє зацікавленості студентів, надає можливість інтерпретації, осмислювання отриманих результатів, завдяки чому проявляється особистість студента. Подано приклади ділових ігор, відео практикумів, методу „Мозкової атаки”. Доведено актуальність і доцільність обраної проблеми дослідження.
Рассмотрена методика применения деловых игр, видео практикумов, метода „Мозговой атаки” на практических занятиях по дисциплинам цикла профессионально практической подготовки бакалавров туризма. Отмечено, что игровые методы способствуют повышению качества знаний студентов. Приведен анализ публикаций ученых о применении игровых методов и особенности их использования. Определенно, что игровая форма способствует заинтересованности студентов, предоставляет возможность интерпретации, осмысливанию полученных результатов, благодаря чему проявляется личность студента. Приведены примеры деловых игр, видео практикумов, метода „Мозговой атаки”. Доказана актуальность и целесообразность избранной проблемы исследования.
The article deals with methods of usage of business games, video practice, and brain storm technique at the practical classes for disciplines’ cycle of professional training of bachelors of tourism. It was noted that game methods contribute to rise of students’ learning quality. The article contains analysis of scholars’ publications about the applying of game methods and characteristics of their usage. The main psychological and pedagogical principles are implemented in a business game, they are: the principles of simulation modeling of specific circumstances and production dynamic, as well as game modeling of specialists’ professional activity content; the principle of content’s problematicity of educational business game and process of its deployment in the students’ cognitive activity; principle of participants’ joint action in the circumstances of role interaction, division and integration of specialists’ production functions which are simulated in a game; the principle of dialogue communication and interaction of game’s partners as an essential condition for educational tasks’ solving, preparation and making of agreed decisions, development of cognition activity; the principle of two-dimensional nature of game educational activity – the achievement of game’s goals is the tool for implementation of personal development goals, goals of education and guidance of tourism specialist. It was determined that the game’s form contributes to students’ interest, gives the possibility of interpretation, of understanding of obtained results, thereby the student’s personality is manifesting. The examples of business games video practices, and brain storm method were given. The students showed activity during the implementation of brain storm method at the practical classes of the following disciplines: „Recreational service organization”, „Tourism organization”, „Animation services organization”, „Sport animation organization” etc. The importance and usefulness of chosen research problem was proven.