У cтатті досліджуються теоретико-методичні та педагогічні основи використання здоров’язбережувальних технологій під час оздоровчо-тренувальних занять з фізичного виховання студентів спеціальних медичних груп. Здійснено системний теоретико-методологічний та емперичний аналіз проблем фізичного виховання студентів спеціальних медичних груп у вищих навчальних закладах, вплив здоров’язбережувальних технологій на фізичне здоров’я, морфофункціональний стан та біологічний вік студентів спеціальних медичних груп. Розглянуті та досліджені загальні закономірності, що об’єктивно визначають планування окремих компонентів здоров’язбережувальних технологій в різних видах оздоровчо-тренувального навчального процесу студентів спеціальних медичних груп, виявлено залежність показників біологічного віку студентів спеціальних медичних груп від тижневого обсягу фізичних навантажень.
В статье исследуются теоретико-методические и педагогические основы использования здоровьясохраняющихся технологий во время оздоровительно-тренировочных занятий физического воспитания студентов специальных медицинских групп. Выполнено системный теоретикометодологический и эмпирический анализ проблем физического воспитания студентов специальных медицинских групп в высших учебных заведениях, влияние здоровьесохраняющих технологий на физическое здоровье, морфофункциональное состояние и биологический возраст студентов специальных медицинских групп. Рассмотрено и исследовано общие закономерности, что объективно определяют планирование отдельных компонентов здоровьесохраняющих технологий в разных видах оздоровительно-тренировочного учебного процесса студентов специальных медицинских групп, обнаружено зависимость показателей биологического возраста студентов специальных медицинских групп от недельного объема физических нагрузок.
In this article there were studied the theoretic-methodological and pedagogical basis of using health saving technologies during health-training classes in physical education of students in special medical groups There has been conducted the theoretic-methodological and empirical analysis of the problems of students in special medical groups in higher education establishments, the impact of health saving technologies on physical health, the morphofunctional condition and biological age of students in special medical groups. There were discussed and studied the general tendencies that adequately determine the planning of individual components of health saving technologies in different types of health-training educational process of students in special medical groups, detected the dependence of biological age parameters of students in special medical groups from weekly amount of physical activities. There has been well-grounded the effectiveness of the usage of components of health saving technologies in physical education of students in special medical groups in conditions of a long-term pedagogic experiment, and there have also been determined the essence and methodological bases of health saving technologies for the correction of somatic health of students in this category. There are developed meaningful and practically verified organizational and methodological recommendations regarding implementation of health saving technologies in the educational process in physical education of students in special medical groups.