Розглянуто концептуалізацію поняття «діти з особливими освітніми потребами» в українській нормативноправовій базі у сфері інклюзивної освіти та висвітлено результати дослідження відповідності використання цього поняття європейським цінностям та настановам у сфері освіти дітей з особливими освітніми потребами. Для забезпечення достовірності положень і висновків дослідження використано якісний контент-аналіз з метою виявлення тенденцій у процесі формування поняття «діти з особливими освітніми потребами» в українському законодавчому полі. Проаналізовано емпіричні матеріали, які складались з документів національної політики з 2010 по 2019 роки, серед яких Закони України, Постанови Кабінету Міністрів України, накази Міністерства освіти і науки України. Аналіз концептуалізації цього поняття дає змогу: визначити особливості його розуміння у вітчизняних законодавчих та нормативно-правових документах та неузгодженість з визначенням, поданому у рамковому Законі України «Про освіту» (2017 р.); зафіксувати достатньо сильний вплив медичної моделі на зміст досліджуваного поняття, про
що свідчить розуміння дітей з особливими освітніми потребами як дітей з обмеженими можливостями та порушеннями психофізичного розвитку; дійти висновку про недостатню відповідність використання поняття «діти з особливими освітніми потребами» в українській нормативно-правовій базі європейським цінностям та настановам у сфері освіти дітей з особливими освітніми потребами; окреслити наявні позитивні тенденції в національній освіті у контексті її відповідності європейським цінностям та керівним принципам у галузі освіти дітей з особливими освітніми потребами, що демонструють рух до якісної інклюзивної освіти в Україні.
The article considers the conceptualisation of the term "children with special educational needs" in Ukrainian legal framework in the field of inclusive education and presents the results of the study of the correspondence of use of this term to the European values and guidelines in the field of education of children with special educational needs. To ensure the validity of the provisions and conclusions of the study, qualitative content analysis was used to identify trends in the formation of the term "children with special educational needs" in Ukrainian legislative field. The empirical materials which consisted of national policy documents from 2010 to 2019 were analyzed, including the Laws of Ukraine, the Decree of the Cabinet of Ministers of Ukraine, the decrees of the Ministry of Education and Science of Ukraine. The analysis of conceptualization of this term allows: to determine the peculiarities of its understanding in national legislative and regulatory documents and inconsistency with the definition given in the Framework Law of Ukraine "On Education" (2017); record a sufficiently strong influence of the medical model on the content of the studied term, as evidenced by the understanding of children with special educational needs as children with disabilities and disorders of psychophysical development; to conclude that the use of the term "children with special educational needs" is not appropriate in the Ukrainian legal framework of European values and guidelines in the field of education of children with special educational needs; to outline the positive trends in national education in the context of its compliance with European values and guidelines in the field of education of children with special educational needs, demonstrating the movement towards quality inclusive education in Ukraine.