The state of pupils’ hostility and aggression were determined and investigated. Different components of individual’s mental health were identified and investigated according to the following criteria: according to the mental activity of man (mental, emotional, practical); according to the direction of activity (personal, social). The Buss-Durkee methodology was included in the program of mental health evaluation. Aggression and hostility were differentiated according to the following reactions: physical aggression, adverse aggression, irritability, negativism, resentment, suspicion, verbal aggression, guilt. Respondents were offered 75 statements with a right to answer «yes» or «no». While drawing up a questionnaire the authors were using the following principles: 1) the issue may relate to only one form of aggression; 2) the question were formulated in such a manner, that the public approval rate on the answers was reduced. Responses were quantitatively assessed according to eight scales techniques. Quantitative indicators were compared among themselves to determine the most dominant form of aggression, emotional and volitional stability. It was determined that dynamics of indicators change according to age, ability to understand, express and manage ones feelings. The maturity level of emotional and volitional spheres drives the healthy and harmonious development of personality.
Досліджено та визначено стан агресії та ворожості у школярів. В програму оцінки психічного здоров’я включено методику А.Басса–А.Дарки: опитувач диференціює прояви агресії і ворожості, виділяючи наступні види реакцій: фізична агресія, побічна агресія, роздратованість, негативізм, образа, підозра, вербальна агресія, почуття провини. Респондентам запропоновано 75 стверджень, на які вони мають відповісти «так» або «ні». Встановлено, що динаміка показників змінюється з віком і здатністю розуміти, висловлювати та регулювати свої почуття. Рівень зрілості емоційно-вольової сфери є рушійною силою здорової та гармонійно розвинутої особистості.