У статті визначено фізіологічне та психологічне підґрунтя корекції недоліків психічного та фізичного розвитку розумово відсталих осіб. Узагальнено недоліки діяльності розумово відсталих та підтверджено думку про необхідність впливу на емоційно-вольову сферу особистості із вадами розумового розвитку в умовах корекційно спрямованої діяльності. Визначено специфіку впливу спортивної діяльності на особистість. Доведено, що заняття адаптивною фізичною культурою, в основі якої лежать фізичні вправи, є засобом фізичного розвитку, корекції та компенсації наявних психічних та рухових порушень в осіб з інтелектуальною недостатністю. Охарактеризовано особливості організації навчально-тренувального процесу спортсменів із вадами розумового розвитку.
The article found that the physiological basis of correcting deficiencies of mental and physical development of mentally retarded persons is the doctrine of the plasticity of the central nervous system and compensation for defects. Psychological basis of correcting defects of mentally retarded children is a provision for the possibility of their development, the unity of the laws of normal and mentally retarded children. We consider the views of scientists about the possible mental and physical development of children with intellectual disabilities. The shortcomings activity of mentally retarded and confirmed the view of the possibility of impact on the emotional and volitional person with mental disabilities in a remedial courses of action. The most motivated activity is sports activity, which is characterized by the constant observance of the sport mode, the systematic implementation of mandatory training tasks, the introduction of the training process more obstacles to overcome which requires athletes mobilization and manifestation of willpower and emotional stability. The specificity of the effect of sports activities on the individual. We prove that the class of adaptive physical education, which is based on physical exercise, a means of physical development, correction and compensation of existing mental and motor disorders in persons with intellectual disabilities. It is envisaged that the correctional orientation of sports training of athletes with mental disabilities should be based on the theory of the anomalous zones of proximal development of the child. Precise objectives of adaptive sports and characterized the specificity of the organization of the training process of athletes with mental disabilities.