Метою дослідження є розробка функціональної структури туристсько-краєзнавчої практики, спрямованої на розвиток творчого потенціалу майбутніх вчителів фізичної культури. У розробленій функціональній структурі практики вказані принципи проведення , форми організації та зміст практики, Запропоновані інноваційні підходи та технології до організації практичної роботи і формування позитивної мотивації до виконання професійних завдань.
В статье предложена модель туристско-краеведческой практики, направленная на развитие творческого потенциала будущих учителей физической культуры. Предложенная модель представляет собой систему взаимосвязанных организационно-деятельностных и учебно-методических составляющих, которые определяют ее содержание и методологию. Описана структура и методика организации и проведения практики в соответствии с целью и поставленных задач. Определены основные принципы организации практики и необходимые педагогические условия для эффективного развития творческого потенциала студентов.
Composed a model of travel and local lore practices aimed at developing the creative potential of future teachers of physical culture. The model is a system of interconnected organizing-activity and educational components, that defining the contents and methodology. Described the structure and method of organization practice in accordance to purpose and tasks. Identified a basic principle of practice and pedagogical conditions, necessary for the effective development of creative potential of students. The significance of the proposed model is due to the following factors: motivation - is the desire of students to communicate with children, desire to help in their development and formation; educational orientation - manifested in pursuit of the developmental educational environment; ability to teach - desire to acquire practical skills to apply the theoretical knowledge in practice. Formation of creative potential in the tourism and local history practice occurs under conditions consistent interaction between the two components practices - organizational and educational.