У статті розглядається вплив керованого пульсом велоергометричного навантаження на розумову працездатність студентів. У них спостерігаються фази зміни працездатності мозку: початковий гальмівний ефект (на 6-9 хвилині), який як і раніше спостерігається у студентів, що займаються оздоровчим бігом. Надалі час рішення задач поліпшується і стабілізується в період «стійкого стану». У період відновлення у студентів обох груп час вирішення задач погіршується. Це вказує на фізіологічні закономірності розумової працездатності мозку людини.
В статье рассматривается влиянием управляемой пульсом велоэргометрической нагрузки на умственную работоспособность студентов. У них наблюдаются фазы изменения работоспособности мозга: начальный тормозной эффект (на 6-9 минуте), который по-прежнему наблюдается у студентов, занимающихся оздоровительным бегом. В дальнейшем час разрешения задач улучшается и стабилизируется в период «устойчивого состояния». В период восстановления у студентов обеих групп час решения задач ухудшается. Это указывает на физиологические закономерности умственной работоспособности мозга человека.
A number of scientists have accumulated enough great stuff about the impact of race on the oxygen transport system of blood circulation and respiratory system. Is marked protective effect against the development of coronary heart disease, tumors, allergies. Activated adaptive hormonal changes. To a lesser extent, the influence of lessons jogging on the psycho-physiological functions, functional status and reactivity of the central nervous system. So, considering the effect of exercise on the human body should pay attention not only to the physical side of training, but also mental. Our purpose is to study the effect of jogging on the mental performance of students. Objectives: 1. Evaluate the dynamics of time solving problems during controlled by pulse cycling load during the school year. Methods: 1. Analysis and study of scientific and methodological literature and empirical research data; 2. Managed by pulse cycling load of heart rate (HR) for 60 min on the verge of 140-150 beats / min.; 3. Determination of the dynamics of speed and accuracy of mental operations. Organization study. The study involved 37 students 18-24 years old, men, among them are those that are small (3-9 months) experience jogging and students experience jogging are from 3 to 5 years. These groups of students testing in autumn (September-November) and spring (March-May) period of study. Measurements were conducted prior to the test every 3 minutes cycling load and after 5 and 10 minutes of recovery. Influenced controlled by pulse cycling load efficiency observed phase changes of the brain: the initial inhibitory effect (6-9 minutes), previously observed in students who engaged in jogging. Further time problem solving improved and stabilized during the "steady state". During the recovery in both groups of students while solving the problems worse. This indicates the physiological laws of mental capacity of the human brain.