Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Вплив занять оздоровчим бігом на розумову працездатність студентів

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Довганик, М.
dc.contributor.author Чичкан, О.
dc.contributor.author Грицай, Р.
dc.date.accessioned 2020-06-18T13:54:47Z
dc.date.available 2020-06-18T13:54:47Z
dc.date.issued 2015
dc.identifier.citation Довганик, М. Вплив занять оздоровчим бігом на розумову працездатність студентів / М. Довганик, О. Чичкан, Р. Грицай // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2015. - Вип. 5К (61). - С. 88-91. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/29795
dc.description.abstract У статті розглядається вплив керованого пульсом велоергометричного навантаження на розумову працездатність студентів. У них спостерігаються фази зміни працездатності мозку: початковий гальмівний ефект (на 6-9 хвилині), який як і раніше спостерігається у студентів, що займаються оздоровчим бігом. Надалі час рішення задач поліпшується і стабілізується в період «стійкого стану». У період відновлення у студентів обох груп час вирішення задач погіршується. Це вказує на фізіологічні закономірності розумової працездатності мозку людини. ua
dc.description.abstract В статье рассматривается влиянием управляемой пульсом велоэргометрической нагрузки на умственную работоспособность студентов. У них наблюдаются фазы изменения работоспособности мозга: начальный тормозной эффект (на 6-9 минуте), который по-прежнему наблюдается у студентов, занимающихся оздоровительным бегом. В дальнейшем час разрешения задач улучшается и стабилизируется в период «устойчивого состояния». В период восстановления у студентов обеих групп час решения задач ухудшается. Это указывает на физиологические закономерности умственной работоспособности мозга человека. ua
dc.description.abstract A number of scientists have accumulated enough great stuff about the impact of race on the oxygen transport system of blood circulation and respiratory system. Is marked protective effect against the development of coronary heart disease, tumors, allergies. Activated adaptive hormonal changes. To a lesser extent, the influence of lessons jogging on the psycho-physiological functions, functional status and reactivity of the central nervous system. So, considering the effect of exercise on the human body should pay attention not only to the physical side of training, but also mental. Our purpose is to study the effect of jogging on the mental performance of students. Objectives: 1. Evaluate the dynamics of time solving problems during controlled by pulse cycling load during the school year. Methods: 1. Analysis and study of scientific and methodological literature and empirical research data; 2. Managed by pulse cycling load of heart rate (HR) for 60 min on the verge of 140-150 beats / min.; 3. Determination of the dynamics of speed and accuracy of mental operations. Organization study. The study involved 37 students 18-24 years old, men, among them are those that are small (3-9 months) experience jogging and students experience jogging are from 3 to 5 years. These groups of students testing in autumn (September-November) and spring (March-May) period of study. Measurements were conducted prior to the test every 3 minutes cycling load and after 5 and 10 minutes of recovery. Influenced controlled by pulse cycling load efficiency observed phase changes of the brain: the initial inhibitory effect (6-9 minutes), previously observed in students who engaged in jogging. Further time problem solving improved and stabilized during the "steady state". During the recovery in both groups of students while solving the problems worse. This indicates the physiological laws of mental capacity of the human brain. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject оздоровчий біг ua
dc.subject велоергометричне навантаження ua
dc.subject студенти ua
dc.subject оздоровительный бег ua
dc.subject велоэргометрическая нагрузка ua
dc.subject студенты ua
dc.subject Jogging ua
dc.subject cycling load ua
dc.subject students ua
dc.title Вплив занять оздоровчим бігом на розумову працездатність студентів ua
dc.type Article ua


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics