У статті розкривається зміст та особливості громадянського виховання, обґрунтовується значення позашкільних навчальних закладів у вихованні громадянськості у дітей молодшого шкільного віку. В статті автор аргументовано доводить що, для розв’язання завдань громадянського виховання особлива увага повинна надаватися позашкільним навчальним закладам. Маючи статус “необов’язкових”, позашкільні навчальні заклади природно “добудовують” безперервне громадянське становлення особистості завдяки свободі і можливості вибору улюблених занять, а також більшої можливості вихователів застосовувати нетрадиційні методи виховання.
В статье раскрывается содержание и особенности гражданского воспитания, обосновывается значение внешкольных учебных заведений в воспитании гражданственности у детей младшего школьного возраста. В статье автор аргументировано доказывает что, для решения задач гражданского воспитания особое внимание нужно уделять внешкольным учебным заведениям. Имея статус "необязательных", внешкольные учебные заведения естественно "достраивают" непрерывное гражданское становление личности благодаря свободе и возможности выбора любимых занятий, а также обеспечения возможности воспитателей применять нетрадиционные методы воспитания.
The relevance of civic education is conditioned by the revival of the Ukrainian nation. At the heart of civic education is the formation of citizenship as an integrated personality, the structure of which includes civic virtues, civic knowledge and willingness to participate in social and political life. In this article the author argues convincingly that, to solve problems of civic education special attention need to pay for out of school educational institutions. Realizing itself is a complete link in the systems training process, they promptly than the school to respond to changes in the social environment, give children the opportunity to go beyond the ordinary in life, culture, nature, science, and economics. Having the status of "optional" extra-curricular education course "being finished" continuous civil identity formation through freedom of choice and hobbies, and more possibility for the teachers use alternative methods of education. Out of school educational institutions play an important role in the civic education of schoolchildren, especially younger schoolchildren, because in this age the lays foundations of civic culture, civic knowledge, beliefs form of national values, a sense of national pride and love for their native language, and national holidays traditions.