У даній статті розглянуті питання побудови навчальних та поза навчальних занять з фізичного виховання у вищому технічному навчальному закладі, та їх вплив на студентську молодь. За результатами багаторічної, багатоступеневої фізичної підготовки в системі національної освіти зроблений аналіз набутих знань, вмінь та навичок студентів які життєво необхідні у подальшій професійній діяльності висококваліфікованих спеціалістів. Розглянуті питання розвитку рухових якостей у студентської молоді, роль і місце рухового компоненту у професійній діяльності висококваліфікованих спеціалістів. Також показані шляхи формування професійної культури у сучасних молодих фахівців технічного профілю.
В данной статье рассматриваются вопросы построения учебных и вне учебных занятий по физическому воспитанию в высшем техническом учебном заведении и их влияние на студенческую молодежь. Также показаны пути формирования профессиональной культуры у современных молодых высококвалифицированных специалистов технического профиля. Показано, что труд в современных условиях развития промышленности требует значительного повышения психических и физических возможностей человека.
In this article, the issues of composing educational and nonearning physical training lessons in a higher technical educational institution, as well as their influence on student youth, have been considered. Also, the ways of professional culture formation in modern young highly qualified specialists of technical profile have been shown. It has been shown that the labor in the present-day conditions of industry development demands substantial increase in mental and physical potentialities of a person. Purposeful physical training lessons, with the technique picked up correctly, help pupils, students, workers and specialists to increase considerably their professional efficiency, disease resistance, the level of development of a number of actual physical and psychological qualities and skills, to acquire knowledge, to form a habit of using physical culture and sport in practical purposes in production conditions, and all of that is done in rather short terms (within several months) and without any additional expenses. It has been proven that in a higher technical educational institution this task can and must be solved by professional and practical physical training. By means of professional and practical physical training, mental and volitional qualities are being cultivated and improved, knowledge and skills in production physical culture are being acquired, various sensor, intellectual, motional and volitional skills, that are professionally important, are being formed, high level of functioning and reliability of all main organs, systems, mental processes of a human body is being ensured.