Підлітковий вік є новим поворотним етапом в процесі розвитку молодої людини. Для цього вікового періоду характерними є виникнення таких специфічних новоутворень як почуття дорослості, бажання самостійно приймати рішення, потреба в самоствердженні та самореалізації. Проблема самоствердження учнівської молоді є актуальною і недостатньо розробленою в наш час. В статті розкривається сутність поняття і залежність від багатьох чинників, що впливають на формування особистості.
Подростковый возраст является поворотным этапом в процессе развития молодой личности. Для этого возрастного периода характерно возникновение таких специфических новообразований, как чувство взрослости, желание самостоятельно принимать решения, потребность в самоутверждении и самореализации. Проблема самоутверждения ученической молодежи остается актуальной и недостаточно проработанной в наше время. В статье раскрывается суть понятия и зависимость от многих факторов оказывающих влияние на формирование личности.
Adolescence is a new turning point in the development of young people. This stage of life is characterized by the occurrence of specific new formations, such as sense of adulthood, willingness to make decisions independently, necessity for self-affirmation and self-realization. Today, the issue of self-affirmation of school youth is actual and unexamined. The article reveals the essence of the notion and the dependence on many factors influenced on the formation of personality. Creating special conditions of positive self-affirmation is one of the urgent tasks of present-day psychology and the actual practice of teaching and educating young people in different age stages, especially in adolescence. The theoretical analysis revealed that self-affirmation is an adolescent striving for self-disclosure, self-worth, self-realization of personal potential and attempt to achieve a certain status being in interactions with others. On the one hand, senior adolescence is a difficult transition from childhood to maturity, and, on the other hand, this is a period of the fullest development of personal skills and opportunities of young people. Being an activity, sport includes such operations as selection, purpose, will, desire, wish, motivation, activity, action etc. Because, sport, as one of the highest human values, is associated with the processes of self-affirmation, self-consciousness and self-determination. Thus, social significance, practical necessity for education of value attitude to oneself, as well as lack of theoretical and methodological elaborations of this problem, determined the choice of the theme of this research.