Целью работы было выявить степень готовности студентов факультетов физического воспитания к ведению валеологической деятельности, которую реализовали путём анализа ответов на специально разработанные вопросы при анкетировании 550 студентов. Показано, что формируемая у студентов валеологическая культура является определяющим условием эффективного функционирования такой системы в дошкольных общеобразовательных заведениях. Реализация взаимосвязи воспитательно-образовательного и воспитательно-оздоровительного направлений диктует необходимость обеспечить готовность студента к валеологической деятельности. При этом только 11,7% опрошенных студентов имеют соответствующую подготовку и владеют необходимыми знаниями и практическими навыками.
Метою роботи було виявити ступінь готовності студентів факультетів фізичного виховання до ведення валеологічної діяльності, яку реалізували шляхом аналізу відповідей на спеціально розроблені питання при анкетуванні 550 студентів. Показано, що формування у студентів валеологічної культури є визначальною умовою ефективного функціонування такої системи в дошкільних загальноосвітніх закладах. Реалізація взаємозв’язку виховно-освітнього і виховно-оздоровчого напрямів в дошкільних освітніх закладах диктує необхідність забезпечити готовність студента до валеологічної діяльності. При цьому тільки 11,7% опитаних студентів мають відповідну підготовку і володіють необхідними знаннями і практичними навиками.
It was the purpose of work to expose the degree of readiness of students of faculties of physical education to the conduct of valeology activity which was realized by the analysis of answers for the specially developed questions at the questionnaire by 550 students. On basic information of pedagogical and special scientific literature theoretical pre-conditions which characterize the system of preparation of future instructors on physical education of under-fives are analysed, that supposes the conduct of valeology activity in preschool general establishments for forming of own valeology culture of children. It is shown that the valeology culture formed at students is the determining effective operating condition of such system in preschool general establishments. Thus preparation of students of faculty of physical education and sport to valeology activity assists to realization of their own creative potential. Realization of intercommunication of educates-educational and educates-health directions in preschool educational establishments dictates a necessity to provide readiness to valeology activity of modern student, and tomorrow instructor of physical education, on the basis of the system of valeology knowledges which form the proper level of valeology culture. To forming of necessity of modern strategy of functional conduct and skills of students in a plan mastering and formings of own call valeology culture very low percent of positive answers for a question about ability to create a safe and supporting situation in child's collective. Future instructor on physical education in preschool general establishments must be professionally-competent, creative, humane personality, spiritually-moral qualities and brightly expressed subject position, individual style of activity and considerable creative potential predominate in which. Researches of theoretical bases of professional preparation of future instructors on physical education of under-fives to the conduct of valeology activity in showed that only 11,7% of the polled students have the proper preparation and own necessary knowledges and practical skills.