В статье приведены результаты проведенной сравнительной характеристики физических качеств и когнитивных функций у дошкольников разного возраста с речевыми отклонениями и у здоровых. Показано, что дети с речевыми отклонениями значительно отстают от здоровых как в физическом развитии, так и в характере вербального мышления. Также выявлено, что в группах детей одного возраста с речевыми отклонениями у девочек, по большинству показателей, зафиксированы качественно лучшие характеристики как физического так и умственного развития, чем у мальчиков. Полученные результаты служат основанием для разработки программ коррекции когнитивных функций у детей с речевыми отклонениями средствами спортивных танцев.
У статті наведено результати проведеної порівняльної характеристики фізичних якостей і когнітивних функцій у здорових дітей та дошкільнят різного віку з мовними відхиленнями. Отримані результати свідчать, що діти з мовними відхиленнями значно відстають від здорових як у фізичному розвитку, так і в характері вербального мислення. Також виявлено, що в групах дітей одного віку з мовними відхиленнями у дівчаток, у зрівнянні з хлопчаками, за більшістю показників фізичного розвитку та когнітивних функцій зафіксовано якісно кращі результати, ніж у хлопчиків, що служить підставою для можливостей розробки програм корекції когнітивних функцій у дітей з мовними відхиленнями засобами спортивних танців.
The paper presents the results of the comparative characteristics of the physical qualities and cognitive function in preschool children of all ages with speech disorders and healthy. It has been shown that children with speech disabilities lag far behind in healthy physical development, and in the nature of verbal thinking. Also found that in groups of children of the same age with speech disabilities in girls, most indicators recorded qualitatively the best features of both physical and mental development than boys. The results obtained form the basis for programming the correction of cognitive functions in children with speech disorders by means of sports dance. Comprehensive development of personality involves the mastery from an early age based on physical culture. In this regard, physical development and education of preschool children is a pressing issue for parents, teachers, doctors, especially since the last note deterioration of health of today's children. At the age of 4 to 6 years of a child accumulate certain natural motor skills that set the stage for purposeful pedagogical influences. One of these effects may be the use of elements of dance sport. They are a very attractive means of physical education, contributing to: culture movements, aesthetic taste, to improve the properties of psycho physiological and cognitive functions. It seems that in the framework of solutions to this problem can be developed and implemented corrective program of sports dances with which may be partially or completely eliminated speech defects. Moreover, this improvement may be based on cognitive functions. In the present report is considered one of the fragments of comprehensive research on this problem.