Нормативні документи професійної підготовки майбутніх учителів трудового навчання розкривають виробничі функції, типові задачі діяльності та уміння випускника вищого навчального закладу. Аналіз цих складових дозволив визначити особливості професійної діяльності учителя трудового навчання: педагогічна робота, розумова діяльність із частковою фізичною працею та високим нервово-емоційним напруженням, творча і естетична діяльність. Зміст професійної діяльності учителів трудового навчання вказує на доцільність розвивати у студентів професійно важливі якості і властивості: психофізіологічні якості, психічні властивості, моральні, вольові і громадянські якості. Цьому сприятиме систематична участь студентів у колективних організаційних форми професійно-прикладної фізичної підготовки: туристичні походи та масові змагання з командних спортивних ігор, що передбачають маніпуляції ігрового предмету руками.
Нормативные документы профессиональной подготовки будущих учителей труда раскрывают производственные функции, типичные задачи деятельности и умения выпускника высшего учебного заведения. Анализ этих составляющих позволил определить особенности профессиональной деятельности учителя труд: педагогическая работа, умственная деятельность с частичным физическим трудом и высоким нервно-эмоциональным напряжением, творческая и эстетическая деятельность. Содержание профессиональной деятельности учителей труда указывает на целесообразность развития у студентов профессионально важных качеств и свойств: психофизиологические качества, психические свойства, моральные, волевые и гражданские качества. Этому будет способствовать систематическое участие студентов в коллективных организационных формы профессионально-прикладной физической подготовки: туристические походы и массовые соревнования по командным спортивным играм, которые предусматривают манипуляции игрового предмета руками.
The normative documents of professional preparation of future teachers of labor studies expose productive functions, typical tasks of activity and ability of graduating student of higher educational establishment. The analysis of these constituents allowed to define the features of professional activity of teacher of labor studies : pedagogical work, intellection with partial manual labor and high nervously-emotional tension, creative and aesthetic activity. The table of contents of professional activity of teachers of labor studies specifies on expediency to develop for students professionally important internalss and properties : 1) psychophysiology internalss: myasthenia and differentiation of muscles of fingers of hands, exactness of manipulation, visual distinction; 2) psychical properties: observation, volume, distribution and switching of attention, concentration and firmness of attention, brief and of long duration memory, operating, analytical, synthetic and deductive thought, creative imagination and aesthetic tastes; 3) moral qualities: verbal and emotional firmness, tactfulness, tolerance to the defects for people, ability to listen and understand people, ethics, sensitiveness; 4) volitional qualities: purposefulness, persistence, self-control, self-possession, decision, discipline, independence, care; 5) civil internalss: communicativeness, mutual help, disinterestedness, even temper, activity, initiativeness, optimism, сreati. It the systematic participating of students will assist in collective organizational forms of the professionally-applied physical preparation : walking tours and mass competitions from command sporting games which foresee manipulations of playing object hands.