Метою статті було вивчення функціональної структури готовності учнів до вольових напружень. В структурі вольових напружень виділені компоненти, які були використані для оцінки рівня їхньої сформованості: когнітивний, мотиваційно-емоційний, діяльнісний. За рівнями сформованості у підлітків готовності до вольових напружень був проведений умовний розподіл учнів на три групи: з високим, з середнім і з низьким рівнем готовності до вольових напружень. Визначені педагогічні умови формування у підлітків готовності до вольових напружень у процесі занять фізичною культурою.
Целью статьи было изучение компонентов готовности учеников к волевым напряжениям. В структуре волевых напряжений выделенные компоненты, которые были использованы для оценки уровня их сформированности: когнитивный, мотивационно-эмоциональный, деятельностный. За уровнями сформированности у подростков готовности к волевым напряжениям было проведено условное распределение учеников на три группы: с высоким, со средним и с низким уровнем готовности к волевым напряжениям. Определены педагогические условия формирования у подростков готовности к волевым напряжениям, в процессе занятий физической культурой.
The purpose of the article was studying the components of readiness of students to volitional tensions. In the structure of volitional tensions the selected components which were used for the estimation of level of their formed: cognitive, motivational-emotional, activity components. Indicators of cognitive component adolescents were weight and strength of knowledge about the nature and significance of physical perfection. Indicators of development of motivational and emotional components were the strength and stability of motives, interest in physical improvement, perceived need, and educational-cognitive activity. After the levels of formed for the teenagers of readiness to volitional tensions the conditional distributing of students was conducted on three groups: with high, with middle and with the low level of readiness to volitional tensions. Developed model and the pedagogical terms of forming for the teenagers of readiness are certain to volitional tensions, in the process of engaged in a physical culture: the awareness of students of the problems of physical perfection and their significance for the near and distant future; increase interest and motivation of adolescents to participate in physical activity; encouraging the conscious activity of students during physical education and increased objective and subjective difficulties using the appropriate forms, methods and means of physical education; raising awareness of teachers of physical culture for the successful solution of problems of formation of students' readiness for volitional stress.