У статті досліджується інформаційний фактор суспільно-політичних процесів в Україні. Зокрема, проаналізовано функціонування електронних засобів масової інформації (ЗМІ) в інформаційному просторі України. Також досліджено поширеність засобів масової комунікації (ЗМК) в інформаційному просторі. Здійснено порівняльний аналіз наративних практик електронних ЗМІ та ЗМК. Особливу увагу приділено фактору інтерактивності комунікації. Показано, що електронні ЗМІ використовують, здебільшого, монологічну форму подачі інформації, яка є об’єктивним фактором маніпулювання масовою свідомістю. ЗМК, натомість, базуються на інтерактивності обміну інформацією. Акцентовано увагу на феномені «нового фольклору», простір якого – соціальні мережі. Виокремлено такі характеристики цього феномена: міфотворчість, використання найрізноманітніших стереотипів (гендерних, етнічних, регіональних тощо). Встановлено, що цей феномен спричиняє примітивізацію дискурсу. Водночас виявлено, що дискурс соціальних мереж спричиняє радикалізацію суспільно-політичних уявлень його користувачів. Така ситуація актуалізує питання про заходи з розвитку критичного мислення. У статті також проаналізовано офіційний дискурс України – заяви, звернення, промови тощо. Зокрема проаналізовано низку офіційних висловлювань президента України. Виявлено, що в них має місце: по-перше, замовчування актуальних проблем, які існують в російсько-українських відносинах; по-друге, зумисне спрощення суспільно-політичної ситуації в Україні. Остання трактується на рівні буденної свідомості. Такі особливості офіційного дискурсу містять внутрішню суперечливість. Оскільки офіційний дискурс покликаний чітко відображати суспільно-політичну ситуацію саме в політичних і правових поняттях. Однак нині офіційний дискурс створює в масовій свідомості невизначені уявлення.
The article investigates the information factor of socio-political processes in Ukraine. In particular, the functioning of electronic media in the information space of Ukraine is analyzed. The prevalence of mass communication in the information space is also investigated. A comparative analysis of narrative practices of electronic media and mass media is carried out. Particular attention is paid to the factor of interactivity of communication. It has been shown that electronic media use, for the most part, a monologous form of information submission. The monologous form of information submission is an objective factor in manipulating the mass consciousness. Mass communication, on the other hand, is based on the interactivity of information exchange. Attention is drawn to the phenomenon of "new folklore", the space of which is social networks. The following characteristics of this phenomenon are distinguished: myth-making, use of various stereotypes (gender, ethnic, regional, etc.). It is established that this phenomenon causes the primitivisation of discourse. At the same time, it is revealed that the discourse of social networks causes a radicalization of social and political ideas of its users. The current situation actualizes the issue of measures for the development of critical thinking. The article also analyzes the official discourse of Ukraine – statements, addresses, speeches, etc. In particular, a number of official statements of the President of Ukraine are analyzed. It is revealed that they have: first, the silence of actual problems that exist in the Russian-Ukrainian relations; second, the deliberate simplification of the socio-political situation in Ukraine. The latter is interpreted at the level of everyday consciousness. Such features of official discourse contain internal contradictions. Because the official discourse is intended to clearly reflect the sociopolitical situation precisely in political and legal terms. But now the official discourse is creating vague ideas in the mass consciousness.