В статті наведені результати дослідження змін фізичного стану організму студентів, які відбуваються під впливом особливостей навчального процесу на факультеті фізичного виховання та спорту. Юнаки можуть страждати як від гіперкінезії, так і відносної гіпокінезії, що на ранніх стадіях виявляється зниженням імунної резистентності організму, наявністю астено-невротичних скарг, збільшенням спортивного травматизму, атиповими реакціями на навантажувальне тестування, появою інших патологічних та передпатологічних станів. Проведена комплексна оцінка показників здоров'я з визначенням індексу фізичного стану, що включає визначення соматичного, пульмоно-соматичного, кардіо-соматичного і подометричного індексу. Зроблено аналіз електрокардіографічних феноменів, які зустрічаються у студентів протягом навчання. Комплексна оцінка функціонального стану організму студентів дозволяє своєчасно проводити профілактику та адекватне лікування можливих порушень, пов’язаних із нераціональними заняттями фізичними вправами.
В статье приведены результаты исследования изменений физического состояния организма студентов, которые происходят под влиянием особенностей учебного процесса на факультете физического воспитания и спорта. Юноши могут страдать как от гиперкинезии, так и относительной гипокинезии, что на ранних стадиях проявляется снижением иммунной резистентности организма, наличием астено-невротических жалоб, увеличением спортивного травматизма, атипичными реакциями на нагрузочное тестирование, появлением других патологических и предпатологических состояний. Проведена комплексная оценка показателей здоровья с определением индекса физического состояния, включающая определение соматического, пульмоно-соматического, кардио-соматического и подометрического индекса. Сделан анализ электрокардиографических феноменов, которые встречаются у студентов в процессе обучения. Комплексная оценка функционального состояния организма студентов позволяет своевременно проводить профилактику и адекватное лечение возможных нарушений, связанных с нерациональными занятиями физическими упражнениями.
The article presents the results of studies that were conducted for four years in the research laboratory of Biomedical foundations of sport department. Under the investigation were the changes in the physical condition of the students which were influenced by features of the educational process at the Faculty of Physical Education and Sport, which is characterized by a large number of practical lessons of sports orientation. Among students of the faculty there are persons who continue to exercise (active athletes), they are keeping the large physical load which is always increasing both in volume and intensity. There are also students who stopped playing sports or have personal training curriculum, which is not associated with sports "great achievements"; for them the status of relative hypokinesia is distinctive (compared with the previous regime of motor activity). With early stage of hyperkinesia, as well as hypokinesia is detected because of a decrease of immune resistance, the occurrence of asthenic-neurotic complaints, an increase of sports injuries, atypical reactions to handling tests, the incipiency of other pathological and prepathological conditions. As part of the study the assessment of the health index of physical condition dynamics of the students, including the definition of somatic, pulmono-somatic, cardio somatic and podometryc indexes, was performed. The analysis of electrocardiographic phenomena that occurs among the students during training was made. Comprehensive assessment of the functional state of the students allows prevention and appropriate timely treatment of possible violations, which are related to irrational physical exercises. The study showed that the characteristic of the educational process at the Faculty of Physical Education and Sport does not have a negative impact to the physical condition of students. Saving the high state of body condition of students is possible only in case of the systematic monitoring of the dynamics of its components.