У статті обґрунтовано доцільність підвищення професійної компетентності вчителів на основі застосування здоров’язбережувальних технологій в системі методичної роботи ЗНЗ . Охарактеризовано значення індивідуальних, групових та колективних форм методичної роботи в процесі підготовки вчителів до застосування здоров’язбережувальних технологій. Автором запропоновано комплекс організаційно-методичних умов підготовки вчителів ЗНЗ до застосування здоров’язбережувальних технологій.
В статье обоснована целесообразность повышения профессиональной компетентности учителей на основе применения здоровьесберегающих технологий в системе методической работы ОУУ. Охарактеризовано значение индивидуальных, групповых и коллективных форм методической работы в процессе подготовки учителей к применению здоровье сберегающих технологий. Автором предложен комплекс организационно-методических условий подготовки учителей ОУУ к применению здоровьесберегающих технологий.
In the article the feasibility of health-saving technologies in the educational process in secondary schools. Characterized by psychological and pedagogical foundations of keeping and strengthening the health of pupils at secondary schools. The author analyzes the effective approaches to improving the quality to create of health saving education environment in the modern school. They analyses psychological, educational and methodical literature to determine the degree of development of these problems at the present stage of schooling. The author emphasize that it is very important to integrate different methods and forms of methodical work with teachers during their preparation for the making of health saving education environment at secondary school. There have been highlighted organizational and methodological conditions for preparing a teacher for employing health saving technologies. Characterized forms work of the system of methodological activity of the comprehensive educational establishments aimed at preparing a teacher for employing health saving technologies. In summary, the author conclude that the effectiveness of teacher training depends on their motivation and awareness of needs in learning the professional skills and knowledge to create a health saving education environment at secondary school. The conclusions in the article are relevant and require consideration to improve the improvement of system of a comprehensive educational institution during the formation of health saving education environment.