Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Нова українська школа: спроба філософсько-антропологічного осмислення

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Довбня, В.
dc.date.accessioned 2020-06-03T19:07:28Z
dc.date.available 2020-06-03T19:07:28Z
dc.date.issued 2018
dc.identifier.citation Довбня, В. Нова українська школа : спроба філософсько-антропологічного осмислення / В. Довбня // Філософія освіти. Philosophy of Education : науковий часопис / Інститут вищої освіти НАПН України, НПУ імені М. П. Драгоманова. – Київ, 2018. – № 1 (22). – C. 240-258. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/29247
dc.description.abstract Аналізується освітня концепція «Нова українська школа» в контексті філософської антропології, «людиномірності» освітнього пізнання та нового підходу до феномена людини, зокрема, подолання методології антропоцентризму. Поглиблено інтерпретаційне обґрунтування значущості нового способу мислення для формування нового змісту освіти, нових освітніх програм та моделей. Обґрунтовано положення про нового українського вчителя як майстра прокладання траєкторії життєвого шляху особистості (від дитини до молодої людини), яка перебуває в неврівноваженому стані. Показано, що буття в умовах цивілізаційної невизначеності прирікає людину на соціальну невпевненість, посилює пасивність, призводить до байдужості. Проте завдяки освіті, самоорганізовуючись і саморозвиваючись, індивід оволодіває сучасними науковими знаннями і глобальними компетентностями, може потурбуватися про своє існування, протистояти згубним тенденціям олігархічного неофеодалізму, прогнозувати характер перебігу соціальних та культурних процесів, самостійно розв’язувати свої проблеми і бути успішним. Розв’язання ключової проблеми державної освітньої політики – підвищення якості знань – автор пов’язує з науково-дослідницьким проектом розвитку закладів загальної середньої освіти на засадах трансгуманітарної методології, підкріпленої новою філософською антропологією, філософією складності, самоорганізації, нестабільності та креативного мислення. ua
dc.description.abstract Анализируется образовательная концепция «Новая украинская школа» на основе философской антропологии, «человекомерности» образовательного познания и необходимости нового подхода к феномену человека, в частности, преодоления методологии антропоцентризма. Обосновано положение о новом украинском учителе как мастере формирования траектории жизненного пути личности (от ребенка до молодого человека), находящейся в состоянии неравновесности. Показано, что бытие в условиях цивилизационной неопределенности обрекает человека на социальную неуверенность, усиливает пассивность, приводит к равнодушию. Однако благодаря образованию, самоорганизовываясь и саморазвиваясь, индивид овладевает современными научными знаниями и глобальными компетенциями, может позаботиться о своем существовании, противостоять губительным тенденциям олигархического неофеодализма, прогнозировать характер социальных и культурных процессов, самостоятельно решать свои проблемы и быть успешным. Решение ключевой проблемы государственной образовательной политики – повышение качества знаний – автор связывает с научно-исследовательским проектом развития учреждений общего среднего образования на основе трансгуманитарной методологии, подкрепленной новой философской антропологией, философией сложности, самоорганизации, нестабильности и креативного мышления. Уделяется особое внимание интерпретационному обоснованию значимости нового способа мышления для формирования содержания образования, новых образовательных программ и моделей. ua
dc.description.abstract Attention is shifted to the educational concept of the “New Ukrainian School” on the basis of philosophical anthropology, “humaneness” of educational cognition and the need for a new approach to the phenomenon of man, in particular, overcoming the methodology of anthropocentrism. The main collisions of anthro-pocentrism are highlighted and the need for refusal from this ideological and methodological principle in the design of educational strategies and practices is shown. Under the conditions of the emergence of a new anthropo-social structure, which is characterized the emergence of a new period of development of human civilization, the problem of forming a new teacher is actualized. The position of the new Ukrainian teacher as the master of the trajectory of the person‘s life path (from the child to the young man), which is in an unbalanced condition, is substantiated. It is shown that being in conditions of civilizational uncertainty dooms a person to social uncertainty, strengthens passivity, which leads to indifference. However, thanks to education, self-organizing and self-developing, the individual takes possession of modern scientific knowledge and global competencies, can take care of his existence, confront the destructive tendencies of oligarchic neo-feudalism, predict the nature of the flow of social and cultural processes, independently solve his problems and be a successful subject. The author connects the solution of the key problem of the state educational policy - improving the quality of knowledge - with the research project of developing general secondary education institutions on the basis of the transhumanitarian methodology, reinforced by a new philosophical anthropology, philosophy of complexity, self-organization, instability and creative thinking. To overcome the educational crisis of critical reflection, not only the idea of a new Ukrainian school is required, a reform of thinking is necessary. The interpretation of the significance of the new way of thinking for forming new content of education, new educational programs and models is deepened. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject трансформація феномена людини ua
dc.subject трансгуманітарна методологія ua
dc.subject нова філософська антропологія ua
dc.subject складне мислення ua
dc.subject новий український учитель ua
dc.subject державна освітня політика ua
dc.subject освітня парадигма ua
dc.subject глобальні компетентності ua
dc.subject трансформация феномена человека ua
dc.subject трансгуманитарная методология ua
dc.subject сложное мышление ua
dc.subject новый украинский учитель ua
dc.subject государственная образовательная политика ua
dc.subject образовательная парадигма ua
dc.subject глобальные компетентности ua
dc.subject transformation of the human phenomenon ua
dc.subject transhumanitarian methodology ua
dc.subject complex thinking ua
dc.subject a new Ukrainian teacher ua
dc.subject state educational policy ua
dc.subject educational paradigm ua
dc.subject global competence ua
dc.subject.classification 141.319. 8: 37.01 (477) ua
dc.title Нова українська школа: спроба філософсько-антропологічного осмислення ua
dc.type Article ua


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics