Show simple item record

dc.contributor.author Адорно Т.
dc.date.accessioned 2020-06-03T12:54:44Z
dc.date.available 2020-06-03T12:54:44Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.citation Адорно Т. Теорія напівосвіти [Переклад з німецької Марії Култаєвої] / Т. Адорно // Філософія освіти. Philosophy of Education : науковий часопис / Інститут вищої освіти НАПН України, НПУ імені М. П. Драгоманова. - Київ, 2017. - № 1 (20). - С. 128-152. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/29234
dc.description.abstract The theory of half- education was presented at first on the congress of German sociologists (1959). The tendencies regarded in this theory are really taking place in the contemporary education and have determining its crises, which becomes more evidence in the social and cultural contexts of the later capitalism. The theory of half-education is rethinking and actualizing of the conceptualizations of education and culture in the German idealism, Marxism and Freudianism, explicating the dialectic of Enlightenment through diagnostics of its degenerations and deformations in the options of the alien spirit, what has a very dangerous consequence of the liquidation of culture that is converting into the mas one. Half-education is parasitizing on the idea of education which has intrinsic contradictions: its conditions are the individual autonomy and social freedom, but it is depending on society. Id demands both: the individual autonomy and social adaptation. These contradictions can be overcame by the application of the negative dialectic, which joins complementary the critic of education and the critic of society opening new perspectives for them. ua
dc.description.abstract Теорія напівосвіти Адорно була вперше представлена як доповідь на З’їзді німецьких соціологів (1959). В ній розглядаються тенденції, що відбуваються у сучасній освіті і обумовлюють її кризу, яка загострюється у соціокультурних контекстах пізнього капіталізму. Теорія напівосвіти переосмислює і актуалізує концептуалізації освіти та культури у німецькій класичній філософії, марксизмі і фройдизмі, розкриваючи діалектику просвітництва через діагностику спотворень і деформацій освіти в опціях відчуженого духа, що криє у собі небезпеку ліквідації культури, яка перетворюється на масову, і руйнації людського буття через інструменталізацію свідомості та примусову адаптацію. Напівосвіта паразитує на ідеї освіти, яка є внутрішньо суперечливою через поєднання настанов на автономію та адаптацію. Подолання цієї суперечності можливе через негативну діалектику, яка комплементарно поєднує критику суспільства і критику освіти, відкриваючи для них нові горизонти. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject Adorno ua
dc.subject half-education ua
dc.subject freedom ua
dc.subject culture ua
dc.subject society ua
dc.subject adaptation ua
dc.subject aliens ua
dc.subject integration ua
dc.subject Адорно ua
dc.subject напівосвіта ua
dc.subject свобода ua
dc.subject культура ua
dc.subject суспільство ua
dc.subject адаптація ua
dc.subject ідея освіти ua
dc.subject відчуження ua
dc.subject інтеграція ua
dc.subject.classification 130.2+37.031.1 ua
dc.title Теорія напівосвіти ua
dc.title.alternative The Theory of Half-education ua
dc.type Article ua


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics