Globalisation processes covering a planetary nature, and the planetary community,
create new problems of synergetics education. Threats increasing global risks are forcing the scientific community to shift towards cooperation and joint solution of planetary problems. In this paper the author develops the idea of forming a multidimensional thinking, appropriate to the future of civilization. The concept of
convergence is used as key to the integration of humanitarian and technological in
engineering education. The author develops the idea of transdisciplinary approach
in training specialists for higher education. New approaches in the formation of the
methodological thinking in the project activities offer, the main characteristics of
which will be the ability to anticipate risks.
Глобалізаційні процеси, що охоплюють планетарну природу і планетарне співтовариство, породжують нові проблеми синергетики освіти. Загрози
зростаючих глобальних ризиків змушують наукове співтовариство переорієнтуватися в напрямку співпраці та спільного вирішення планетарних
проблем. У статті розвиваються ідеї формування багатовимірного мислення, відповідного майбутній цивілізації. Поняття конвергенції розглядається
як ключове на шляху об’єднання гуманітарного і технічного в інженерній
освіті. Розвиваються ідеї трансдисциплінарного підходу в навчанні фахівців
вищої школи. Пропонуються нові підходи у формуванні методологічного
мислення в проективній діяльності, характерною рисою якого стане здатність передбачати ризики.