Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Засади біоетики з протестантської традиції (частина 2) (переклад з німецької і примітки Ганни Губенко)

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Засс, Г.-М.
dc.date.accessioned 2020-06-02T09:01:38Z
dc.date.available 2020-06-02T09:01:38Z
dc.date.issued 2018
dc.identifier.citation Засс, Г.-М. Засади біоетики з протестантської традиції (частина 2) (переклад з німецької і примітки Ганни Губенко) / Г.-М. Засс // Філософія освіти. Philosophy of Education : науковий часопис / Інститут вищої освіти НАПН України, НПУ імені М. П. Драгоманова. – Київ, 2018. – № 1 (22). – C. 199-210. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/29209
dc.description.abstract Термін та концепція біоетики (Bio-Ethik) були розроблені Фріцем Яром (Fritz Jahr), протестантським пастором в місті Галле, у 1927 році, тобто задовго до того, як у 1970-х в Америці виникла біоетика у сучасному розумінні й поширилася по всьому світу. Біоетичний імператив Яра, під впливом християнських та гуманістичних традицій від Франциска Асизького до Артура Шопенгауера, а також філософії буддизму, набув такого визначення: «Поважай все живе взагалі як самого себе і, якщо це можливо, стався до всього живого як до самого себе!». Яр інтерпретує заповідь «Не вбий» як принцип «загальної моралі», який включає в себе зобов’язання піклуватися про своє здоров’я, громадську охорону здоров’я й медико-санітарну освіту в більш широких рамках універсального біоетичного імперативу. У статті артикулюються актуальні для сьогодення думки щодо біоетичного імперативу, який виступає не тільки об’єктом міждисциплінарного дослідження, а й практичним підходом щодо набуття відповідальності та екологічного образу мислення. Дидактичні міркування Яра виходять за межі патерналістичного виховання, вони вказують на змістовну та методологічну ціль викладання, на етичний дискурс. На думку Яра, етика не регулює філософські, теологічні чи політичні знання, не виступає як диктатура способу поведінки. Етика це ведення дискусій, культура обговорення, спілкування. Слідуючи філософії Яра, професор Ганс-Мартін Засс сформулював геоетичний імператив: «Поважай Матінку Землю і все природнє життя як таке, за яке відповідальною є людина, яке є самоціллю, і поводься по можливості саме таким чином!». Саме повага до усього живого має бути основою взаємовідносин між людиною і тваринами, рослинами та природою в цілому, включаючи систему охорони здоров’я, діяльність освітніх та дослідних організацій. Пастор Фріц Яр, який за доби свого життя не мав безпосереднього впливу на розвиток концепції, тим не менш побудував першу протестантську основу для сучасних богословських та етичних концепцій в галузі медичної етики, біоетики й інвайронментальної етики. ua
dc.description.abstract Термин и концепция биоэтики (Bio-Ethik) были разработаны Фрицем Яром (Fritz Jahr), протестантским пастором в городе Галле в 1927 году, то есть задолго до возникновения ее современного понимания в Америке в 1970-х и распространения по всему миру. Биоэтический императив Яра под влиянием христианских и гуманистических традиций (от Франциска Ассизского до Артура Шопенгауэра, а также буддийской философии) имеет свое собственное определение: «Уважай все живое как самого себя и, если это возможно, относись ко всему живому как к самому себе». Яр интерпретирует заповедь «Не убий» как принцип «общей морали», который включает в себя обязательства заботиться о своем здоровье, общественном здравоохранении и медико-санитарном просвещении в более широких рамках универсального биоэтического императива. В статье акцентируются актуальные для настоящего времени мыслеполагания о термине «биоэтический императив», который выступает не только объектом междисциплинарного исследования, но и практическим подходом в приобретении чувства ответственности и экологического образа мышления. Дидактические рассуждения Яра выходят за пределы патерналистского воспитания, они указывают на содержательную и методологическую цель преподавания этики, на этический дискурс. По мнению Яра, этика не регулирует философские, теологические или политические знания, не выступает как диктатура способа поведения. Этика – это ведение дискуссий, культура обсуждения, общение. Следуя философии Яра, профессор Ганс-Мартин Засс сформулировал геоэтический императив: «Уважай Матушку Землю и жизнь как такую, за которую ответственен человек, которая является самоцелью, и поступай по возможности именно таким образом». Через уважение ко всему живому рассматриваются взаимоотношения между человеком и животными, растениями, природой в целом, включая систему здравоохранения, образовательные и исследовательские организации. Пастор Фриц Яр, который во время своей жизни не имел непосредственного влияния на развитие концепции, тем не менее построил первую протестантскую основу для современных богословских и этических концепций в области медицинской этики, биоэтики и инвайронментальной этики. ua
dc.description.abstract Term and concept of bioethics (Bio-Ethik) originally were developed by Fritz Jahr, a Protestant Pastor in Halle an der Saale in 1927, long before the period, when bioethics in the modern sense was recreated in the US in 1970s and since that time has spread globally. Jahr’s bioethical imperative, influenced by Christian and humanist traditions from Assisi to Schopenhauer and by Buddhist philosophy holds its own position against Kant’s anthropological imperative and against dogmatic Buddhist reasoning: ‘Respect each living being as an end in itself and treat it, if possible, as such’. Jahr interprets the 5th Commandment ‘Thou shall not kill’ offensively and liberally as ‘common morality’ which includes the obligation of caring for one’s own health, public health and health education within the wider framework of a universal bioethical Sittengesetz. In the article-translation the actual contemporary thoughts about the bioethical imperative, which serves not only the object of interdisciplinary study, but also the practical approach to acquiring responsibility and environmental image of thinking, are found. Didactic considerations of Yahr go beyond the paternalistic upbringing, they point to the content and methodological purpose of teaching ethics to ethical discourse. According to Yahr, ethics does not regulate philosophical, theological or political knowledge, does not act as a dictatorship of a way of behavior. Ethics is the conduct of discussions, the culture of discussion and communication. Following the philosophy of Yahr, Professor Hans-Martin Zass formulated the geo-ethical imperative: “Respect the Mother Earth and all natural life as it is, for which the responsible person is an end in itself, and get around as much as possible in this way!”. In respect for all living things, there is a relationship between man and animals, plants, nature, including the health systems, educational-informational and research organizations. Pastor Fritz Jahr, who had no immediate influence during his times, built a strong first Protestant foundation for contemporary theological and ethical concepts in medical ethics, bioethics, and environmental ethics. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject Фріц Яр ua
dc.subject біоетика ua
dc.subject біоетичний імператив ua
dc.subject категоричний імператив ua
dc.subject геоетичний імператив ua
dc.subject Фриц Яр ua
dc.subject биоэтика ua
dc.subject биоэтический императив ua
dc.subject категорический императив ua
dc.subject гео-этический императив ua
dc.subject Fritz Jar ua
dc.subject bioethics ua
dc.subject bioethical imperative ua
dc.subject categorical imperative ua
dc.subject geo-ethical imperative ua
dc.subject.classification 17.025 ua
dc.title Засади біоетики з протестантської традиції (частина 2) (переклад з німецької і примітки Ганни Губенко) ua
dc.type Article ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу