У статті розкрито зміст поняття «світогляд» з огляду видатних вітчизняних вчених – представників української гілки всесвітньо відомої інтелектуальної формації «Львівсько-Варшавська школа» (ЛВШ) (1895-1939). Вибір теми статті визначений, з одного боку, сучасною «битвою за філософію» в Україні, а з іншого боку – зверненням уваги філософів ЛВШ на питання сутності світогляду, зумовленого тогочасним запереченням позитивізмом самостійності та своєрідності духовного світу людини. Здійснено аналіз філософсько-педагогічних рефлексій на тему світогляду у працях таких українських представників ЛВШ, як Іларіон Свєнціцький, Гавриїл Костельник, Степан Балей, Яким Ярема та Олександр Кульчицький. При цьому проведено порівняльний аналіз з думками польських представників ЛВШ на ту ж саму тему, а саме з поглядами Казимира Твардовського, Яна Лукасевича та Тадеуша Котарбінського. Виявлено, що «світогляд» у розумінні українських представників ЛВШ є відчайдушним поривом людини охопити власною думкою світ як цілість. З’ясовано, що такий підхід філософів ЛВШ до сутності світогляду ґрунтований на суттєвому для кожної людини природному імпульсі: безкорисливому прагненні знати таємницю світу. Звернено особливу увагу на те, що «світогляд» визначено представниками ЛВШ незалежним та автономним, і тільки за таких умов він може гарантувати людині пізнання істини та творення морального ідеалу. Цьому, на думку українських вчених, сприяє ознайомлення з історією світоглядів – ме-тафізикою, що в свою чергу передбачає виважений підхід із її студіюванням, суть якого має полягати не у заучуванні чужих світоглядів, а у конструюванні власного.
В статье раскрыто содержание понятия «мировоззрение» и выяснено его значение для человека с точки зрения выдающихся отечественных ученых – представителей украинской ветви всемирно-известной интеллектуальной формации «Львовско-Варшавская школа» (ЛВШ) (1895-1939). Выбор темы статьи определен, с одной стороны, современной «битвой за философию» в Украине, а с другой стороны, обращением внимания философов ЛВШ на вопрос о сущности мировоззрения, предопределенным тогдашним отрицанием позитивизмом самостоятельности и своеобразия духовного мира человека. Осуществлен анализ философско-педагогической рефлексии на тему мировоззрения в трудах таких украинских представителей ЛВШ как Илларион Свенцицкий, Гавриил Костельник, Степан Балей, Яким Ярема и Александр Кульчицкий. При этом проведен сравнительный анализ с мнениями польских представителей ЛВШ на ту же тему, а именно со взглядами Казимира Твардовского, Яна Лукасевича и Тадеуша Котарбиньского. Выявлено, что «мировоззрение» в понимании украинских представителей ЛВШ является отчаянным порывом человека охватить собственной мыслью мир как целостность. Выяснено, что такой подход философов ЛВШ к сущности мировоззрения основан на существенном для каждого человека естествен-ном побуждении: бескорыстном стремлении знать тайну мира. Обращено особое внимание на то, что «мировоззрение» определено представителя-ми ЛВШ независимым и автономным и только при таких условиях оно может гарантировать человеку познание истины и создание морального идеала. Этому, по мнению украинских ученых, способствует ознакомление с историей мировоззрений – метафизикой, которое, в свою очередь, предусматривает взвешенный подход к ее изучению, суть которого должна заключаться не в заучивании чужих мировоззрений, а в конструировании собственного.
In this paper the author discloses the concept of a worldview and clarifies it’s meaning for humans from the Ukrainian representatives’ the Lviv-Warsaw School (LWS) (1895-1939) point of view. The subject of the article is determined on the one hand by the contemporary “battle for the philosophy” in Ukraine and on the other hand – by the attention of the LWS philosophers to the question of the essence of the worldview, caused by positivism that denied autonomy and peculiarity of man’s spiritual world and defined metaphysics as “conceptual poetry” or religious faith. The analysis of philosophical-pedagogical reflections on the worldview by Ilarion Sventsitskyi, Havryil Kostelnyk, Stepan Baley, Yakym Yarema, Olek-sandr Kulchytskyi has been done in the paper. At the same time, a comparative analysis with the views of the Polish representatives of the LWS on the same topic, namely, with the views of Kazimierz Twardowsky, Yan Lukasevich and Tadeusz Kotarbinsky was conducted. It was found that the Ukrainian LWS representatives’ “worldview” is man’s desperate impulse to embrace the world as a whole. The worldview is person’s step to the highest living goods: wisdom and happiness. Such LWS philosophers’ approach to the essence of the worldview is based on a natural impulse of an unselfish desire to know the mystery of the world. Therefore, every human being has the ability to reflect the world in his/her own “I”. Special attention is paid to the fact that the representatives of the LWS defined the “worldview” as independent and autonomous. And only under such circumstances it can guarantee to a person cognition of the truth and creating the moral ideal. That, according to the Ukrainian scientists, can be promoted by acquaintance with the history of worldviews – metaphysics. This, in turn, leads to the interest of the general public, as well as its introduction into the curricula of secondary and higher schools. Undoubtedly, this involves a well-balanced approach to its study, which does not include learning other people’s views on the world, but promoting the design of their own.