У статті подано короткий опис та результати дослідження думки вчителів математики Львівщини про можливість і необхідність компетентнісного підходу до формування змісту математичної освіти у новій українській школі.
Компетентнісний підхід до реформування українського шкільництва під гаслом «нової української школи» складає одну з головних «наскрізних ліній» реформи і зараз його актуальність визначає його конкретизація у відношенні до окремих дисциплін шкільного навчального плану – що є предметом цієї статті. У рамках реалізації цього підходу на кафедрі природничо-математичної освіти Львівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, в період 2015-2019 років, було проведено дослідження проблеми предметних компетентностей учнів, зокрема математичних. Метою дослідження було з’ясування ставлення вчителів математики до компетентнісного підходу взагалі та їхнього бачення математичних компетентностей учнів зокрема. У процесі дослідження з учителями математики – слухачами курсів підвищення кваліфікації в інституті проводилося широке обговорення змісту поняття «математичні компетентності», яке становило основний об’єкт дослідження.
В якості основного принципу, за яким доцільно конкретизувати компетентнісний підхід, напрошується принцип, закладений у цей підхід в англомовних країнах, насамперед у Великій Британії та США, оскільки до нашого лексикону ми запозичили термін «компетентності учнів» саме від них. Це – характерний для англо-саксонської філософії освіти принцип практичності (з користю для себе): т.зв. «утилітаризм» у британській версії та «прагматизм» в американській версії. Вчителі, які взяли участь у дослідженні, запропонували замінити ним застарілий радянський принцип політехнізму, назвавши його принципом життєвої практичності. У результаті його обговорення у застосуванні до змістових опцій шкільної математичної освіти вчителями було виділено п’ять наскрізних змістових ліній цієї освіти: арифметичну, алгебраїчну, геометричну, стохастичну й логічну.
В статье представлено краткое описание и результаты исследования мнения учителей математики Львовщины о возможности и необходимости компетентносного подхода к формированню содержания математического образования в новой украинской школе. Компетентностный подход к реформированию украинского образования под лозунгом «новой украинской школы» составляет одну из главных
«сквозных линий» реформы, и сейчас его актуальность определяется его конкретизацией в применении к отдельным дисциплинам школьного учебного плана – что является предметом этой статьи. В рамках реализации данного подхода на кафедре естественнонаучноматематического образования Львовского областного института последипломного педагогического образования, в период 2015-2019 гг., было проведено исследование проблемы предметных компетентностей учеников, в частности математических. Целью исследования было выяснение отношения учителей математики к компетентностному подходу вообще и их видения математических компетентностей учеников в частности. В процессе исследования с учителями математики – слушателями курсов повышения квалификации в институте проводилось широкое обсуждение содержания понятия «математические компетентности», которое составляло главный объект исследования. В качестве главного принципа, по которому целесообразно конкретизировать компетентностный подход, напрашивается принцип, заложенный в этот подход в англоязычных странах, прежде всего в Великобритании и США, поскольку мы заимствовали термин «компетентности учеников» в наш лексикон именно от них. Это – характерный для англо-саксонской философии образования принцип практичности (с пользой для себя): т.н.
«утилитаризм» в британской версии и «прагматизм» в американской версии. Учителя, принявшие участие в исследовании, предложили заменить им устаревший советский принцип политехнизма, назвав его принципом жизненной практичности. В результате его обсуждения в применении к
содержательным опциям школьного математического образования учителями было выделено пять сквозных содержательных линий этого образования: арифметическая, алгебраическая, геометрическая, стохастическая
и логическая.
The article gives a brief description and results of the study of the Lviv region teachers of mathematics opinion on the possibility and necessity of a competent approach to the formation of the content of mathematical education in the new Ukrainian school.
A competent approach to reforming Ukrainian schooling under the slogan of the «new Ukrainian school» is one of the main «cross-cutting lines» of reform, and now its relevance determines its specification in relation to certain disciplines of the school curriculum – which is the subject of this article. As part of the implementation of this approach, at the Faculty of Natural and
Mathematical Education of Lviv Region Institute of Postgraduate Pedagogical Education, in the period 2015-2019, the study of the subject competences of pupiles, in particular mathematical ones, was conducted. The purpose of the study was to find out the attitude of mathematics teachers to the competent approach
in general and their vision of the mathematical competences of students in particular. In the process of studying with mathematics teachers - pupiles of advanced training courses at the institute, a broad discussion was held on the content of the concept of “mathematical competence”, which was the main object
of the study. As a basic principle, it is advisable to specify a competent approach, the principle begun in this approach in the English-speaking countries, primarily in the United Kingdom and the United States, suggests, since in our lexicon we borrowed the term “competence of pupiles “ precisely from them. This
is characteristic of the Anglo-Saxon philosophy of education, the principle of practicality (for the benefit of oneself): the so-called “Utilitarianism” in the British version and “pragmatism” in the American version. Teachers who participated in the study suggested replacing the outdated Soviet principle of polytechnics,
calling it the principle of practical life. As a result of his discussion in applying to the content options of school mathematical education, teachers have identified five cross-cutting content lines of this education: arithmetic, algebraic, geometric, stochastic and logical.