На сучасному етапі розвитку системи дошкільної освіти найбільшої вагомості набула потреба пошуку нових форм виховання і навчання, які б сприяли інтелектуальному розвитку дитини. Ця проблема посідає в сучасній педагогіці одне з головних місць, тому що цей розвиток передбачає, перш за все, розвиток мислення – здатність розуміти, усвідомлювати, пояснювати, перетворювати навколишню дійсність. Найбільш сприятливий період для розвитку інтелекту дитини – це вік від народження до семи-восьми років. Це той час, коли дорослим необхідно розвивати пам’ять, мислення, сприймання, увагу, уяву дитини. Розвиток інтелекту залежить від природних задатків, можливостей мозку, а також від соціальних факторів – активної діяльності і життєвого досвіду людини. Структура інтелекту включає такі психічні процеси, як сприймання, запам’ятовування, мислення, мовлення та інші. У працях зарубіжних і вітчизняних психологів визначено основні особливості процесу розвитку інтелекту дітей дошкільного віку: оволодіння новими діями; якісні зміни в мисленні; перехід із однієї стадії інтелектуального розвитку на іншу. Ученими доведено, що кожний вид практичної діяльності сприяє розвитку розумових процесів. Про інтелектуальний розвиток дитини свідчать обсяг, характер, зміст знань, рівень пізнавальних інтересів, творче пізнання тощо. Суттєву роль в інтелектуальному розвитку дошкільників відіграють специфічні види дитячої діяльності, серед них –
ігрова діяльність. Вона є одним із видів людської діяльності, найбільш доступним для дитини способом засвоєння інформації, що надходить із навколишнього світу. У ній чітко виявляються особливості мислення дитини, розвитку уяви, вражень, емоцій, активності, ініціативи, самостійності, творчості, можливості спілкування.
At the present stage of development of the preschool education system, the need for finding new forms of upbringing and education that would contribute to the intellectual development of the child has become most important. This problem is one of the main places in modern pedagogy, because this development involves first and foremost the development of thinking – the ability to understand, understand, explain, transform the surrounding reality. The most favorable period for the development of a child’s intelligence is the age from birth to seven to eight years. This is the time when adults need to develop memory, thinking, perception, attention, and imagination of the child. The development of intelligence depends on the natural inclinations, capabilities of the brain, as well as on social factors – the active activity and life experience of man. The structure of intelligence includes such mental processes as perception, remembering, thinking, speaking and others. In the writings of foreign and domestic psychologists identified the main features of the process of development of intelligence
of preschool children: mastering new actions; qualitative changes in thinking; the transition from one stage of intellectual development to another. Scientists have proved that every kind of practical activity contributes to the development of thought processes. The volume, character, content of knowledge, level of cognitive interests, creative cognition, etc. testify to the intellectual development of the child. Specific types of children’s activities, including play activities, play a significant role in the intellectual development of preschoolers. It is a type of human activity, the most accessible way for the child to absorb information coming from the outside world. It clearly identifies the features of the child’s thinking, the development of imagination, impressions, emotions, activity, initiative, independence, creativity, communication opportunities.