У статті представлено концептуальні засади розвитку професійної свідомості корекційного педагога у межах особистісно-компетентнісного підходу. Автор статті визначає цілі, завдання і принципи, актуалізує основні напрямки роботи, на яких ґрунтується розроблена програма тренінгу. Особлива увага приділяється компетентнісній і особистісній детермінації розвитку професійної свідомості, а також активізації функціонування її структурних блоків (когнітивного, рефлексійного, аксіологічного, мотиваційного, афективного). Професійно-особистісна зорієнтованість процесу розвитку професійної свідомості корекційного педагога, на думку автора, обумовлена формуванням індивідуального стилю його професійної діяльності, ефективного з точки зору професійних результатів і адекватного завданням особистісного зростання фахівця.
Цель исследования: определение концептуальных положений развития профессионального сознания коррекционного педагога в рамках личностно-компетентностного подхода.
Процедура исследования. Представленные концептуальные положения развития профессионального сознания основаны на результатах теоретического и экспериментального исследований психологии профессионального сознания коррекционного педагога. Результаты исследования. Автор статьи определяет цели, задачи и принципы, актуализирует основные направления работы, на которых основывается разработана программа тренинга. Особое внимание уделяется компетентностного и личностной детерминации развития профессионального сознания, а также активизации функционирования ее структурных блоков (когнитивного, рефлексивных, аксиологического, мотивационного, аффективного).
Выводы: Определение целей, задач, направлений, общих и конкретно-реализационных психологических принципов работы по развитию профессионального сознания коррекционных педагогов легло в основу определения концептуальных основ разработки соответствующей программы тренингов.
Purpose. Definition of conceptual provisions for the development of correctional teacher’ professional consciousness within the framework of a personality-competency approach.
Methods. The developed personal-competent program of professional consciousness development is based on the results of theoretical and experimental researches of psychology of correctional professional consciousness. It is aimed at raising the level of correctional teacher’ professional consciousness as it should provide improvement of indicators of their professional activity, facilitate the process of professional adaptation, optimize the specialist’ professional development.
Results. The author of the article defines the goals, objectives and principles, updates the main directions of work on which the developed training program is based. Particular attention is paid to the competent and personal determination of the development of professional consciousness, as well as the activation of the functioning of its structural blocks (cognitive, reflective, axiological, motivational, affective). According to the author, the professional-personal orientation of the process of correctional teacher’ professional consciousness development is conditioned by the formation of an individual style of his professional activity, effective in terms of professional results and adequate task of specialist’ personal growth.
Conclusions. Determining the goals, objectives, directions, general and specific-implementation psychological principles of work on the development of correctional educators’ professional consciousness was the basis for determining the conceptual foundations of the development of the corresponding training program. At the same time, the personality-competence orientation of professional consciousness development is aimed at providing improvement of professional activity indicators, facilitating the process of professional adaptation, optimizing the correctional educators’ professional development.