Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Особливості формування копінг-поведінки підлітків з порушеннями психофізичного розвитку

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Марціновська, І. П.
dc.date.accessioned 2020-04-24T04:58:24Z
dc.date.available 2020-04-24T04:58:24Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.citation Марціновська, І. П. Особливості формування копінг-поведінки підлітків з порушеннями психофізичного розвитку / І. П. Марціновська // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія : зб. наук. праць. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2019. – Вип. 38. – С. 120-126. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/28301
dc.description.abstract Виявлено сутність копінг-поведінки особистості у ситуації стресових факторів та напрямків формування копінгового ресурсу дитини. Узагальнено результати теоретичного дослідження проблеми копінгу у дітей та підлітків з особливостями психофізичного розвитку. Розуміння механізмів психічного відновлення може слугувати підґрунтям у розробці програм психолого-педагогічного розвитку дітей у системі освіти. ua
dc.description.abstract Представлено понимание копинг-поведения личности в ситуации воздействия стрессовых факторов, а также направлений формирования копинговых ресурсов детей и подростков. Представлено теоретический анализ исследований копинга у детей и подростков с особенностями психофизического развития. Обобщено пути формирования психологической стойкости у школьников. Понимание механизмов формирования и компенсации эмоционального копинга школьников может использоваться для построения коррекционных программ при работе с подростками, которые пережили травматические и стрессовые жизненные ситуации. ua
dc.description.abstract The understanding of the person's coping behavior is presented in the situation of stress factors and directions of the formation of the child's coping resource. The auther generalized study of coping in children and adolescents with peculiarities of psychophysical development The psychological phenomenon of "coping" as a person's ability to emotional recovery in a situation of stressful and traumatic life events is described. It was analyzed the processes of capture in children with intellectual disorders, disorders of sensory activity (hearing and vision impairment), analyzers and features of coping behavior in children with musculaskeletal disorders. A comparative analysis of coping processes in children with peculiarities of psychophysical development and their typical peers is conducted. The ways of formation of psychological elasticity and emotional stability in children and adolescents are generalized. Understanding the mechanisms of mental recovery can serve as the basis for developing programs for psychological and pedagogical development of children in the education system. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject стрес ua
dc.subject копінг-стратегії ua
dc.subject формування психологічної пружності ua
dc.subject діти з порушеннями психофізичного розвитку ua
dc.subject стресс ua
dc.subject копинг-статегии ua
dc.subject формирование психологической стойкости ua
dc.subject дети с нарушениями психофизического развития ua
dc.subject stress ua
dc.subject coping strategies ua
dc.subject children and adolescents ua
dc.subject children with intellectual disabilities ua
dc.subject formation of psychological elasticity ua
dc.subject.classification 159.96 ua
dc.title Особливості формування копінг-поведінки підлітків з порушеннями психофізичного розвитку ua
dc.type Article ua


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics