Виявлено сутність копінг-поведінки особистості у ситуації стресових факторів та напрямків формування копінгового ресурсу дитини. Узагальнено результати теоретичного дослідження проблеми копінгу у дітей та підлітків з особливостями психофізичного розвитку. Розуміння механізмів психічного відновлення може слугувати підґрунтям у розробці програм психолого-педагогічного розвитку дітей у системі освіти.
Представлено понимание копинг-поведения личности в ситуации воздействия стрессовых факторов, а также направлений формирования копинговых ресурсов детей и подростков. Представлено теоретический анализ исследований копинга у детей и подростков с особенностями психофизического развития. Обобщено пути формирования психологической стойкости у школьников. Понимание механизмов формирования и компенсации эмоционального копинга школьников может использоваться для построения коррекционных программ при работе с подростками, которые пережили травматические и стрессовые жизненные ситуации.
The understanding of the person's coping behavior is presented in the situation of stress factors and directions of the formation of the child's coping resource. The auther generalized study of coping in children and adolescents with peculiarities of psychophysical development The psychological phenomenon of "coping" as a person's ability to emotional recovery in a situation of stressful and traumatic life events is described. It was analyzed the processes of capture in children with intellectual disorders, disorders of sensory activity (hearing and vision impairment), analyzers and features of coping behavior in children with musculaskeletal disorders. A comparative analysis of coping processes in children with peculiarities of psychophysical development and their typical peers is conducted. The ways of formation of psychological elasticity and emotional stability in children and adolescents are generalized. Understanding the mechanisms of mental recovery can serve as the basis for developing programs for psychological and pedagogical development of children in the education system.