У статті висвітлено систему комплексного впливу на корекційну роботу для дітей раннього віку із розладами аутистичного спектру (РАС), її аналіз та шляхи оптимізації. Представлена одна з найбільш ефективних методик корекції поведінки дітей із РАС, а саме - прикладний аналіз поведінки (англ. - АВА). Визначено та проаналізовано 4 етапи корекційної роботи, спрямовані на корекцію негативної поведінки: тренінг функціональної комунікації, диференціальне посилення відсутності поведінки, метод соціальних історій, диференціальне посилення несумісної поведінки. Використано додаткові методи «Диференціального посилення форми поведінки, яка заміщається», «Диференціального посилення відсутності поведінки» та «Надання вибору», що призвело до зниження епізодів цільової поведінки до її повної відсутності. Доведено ефективність запропонованої системи комплексного впливу на корекційну роботу для дітей даної категорії.
В статье рассматривается система комплексного влияния на коррекционную работу для детей раннего возраста с расстройствами аутистического спектра (РАС), ее анализ и пути оптимизации. Представлена одна из наиболее эффективных методик коррекции поведения детей с РАС, а именно - прикладной анализ поведения (АВА). Определены и проанализированы 4 этапа коррекционной работы, направленные на коррекцию негативного поведения: тренинг функциональной коммуникации, дифференциального усиления отсутствия поведения, метод социальных историй, дифференциальное усиление несовместимого поведения. Использованы дополнительные методы «Дифференциального усиления замещающей формы поведения», «Дифференциального усиления отсутствия поведения» и «Предоставления выбора», что привело к снижению эпизодов целевого поведения до его полного отсутствия. Доказана эффективность предложенного комплекса использованных этапов коррекционной работы.
The article deals with the system of integrated influence on correctional work for children of early age with autism spectrum disorders, the analysis and the ways of its optimizing. One of the most effective methods of correctioning the behavior of children suffering from ASD, namely – the applied analysis of behavior (AAB) is represented. Four stages of correction work aimed at the improvement of negative behavior are defined and analyzed. They are: training the functional communication, differential strengthening the absence of behavior, method of social stories, differential strengthening the incompatible behavior. Some additional methods: “Differential Strengthening the Form of Behavior which is Substituted”, “Differential Strengthening the Absence of Behavior” and “Concession of Choice” that led to decline in the number of episodes of purposeful behavior or to its full absence, were applied. The efficiency of the proposed complex of the applied stages of correctional work was thus proved.