В статті розглянуто фактори, що є основними чинниками впливу на становлення функціональної системи мови та мовлення дітей раннього віку з органічним ураженням центральної нервової системи. Проаналізовано кількісно-якісний склад логопедичного заняття в структурі роботи за моделлю «Тандем-партнерство» в залежності від віку дитини. Розкрито зміст поняття логопедичного супроводу. Обґрунтовано необхідність впровадження та розробки змісту програми логопедичного супроводу для дітей раннього віку з інвалідністю/загрозою виникнення інвалідності, що зумовлена тяжким органічним ураженням ЦНС, в контексті програми раннього втручання.
Статья содержит краткий обзор современного состояния проблемы речевого развития ребенка с поражением нервной системы в результате исследования выполненное на базе центра «Український медичний центр реабілітації дітей з органічним ураженням нервової системи МОЗ України» и обосновывает необходимость внедрения логопедического сопровождения обязательным компонентом программы раннего вмешательства.
The article reveals the problem of speech therapy for early age children with disabilities in Ukraine, on the group of children with cerebral palsy, as the most severe manifestation of organic brain disorder. The influence of the lesion on the pathological formation of speech is investigated, which leads to dysarthria. Main factors influencing speech are considered.The quantitative indicators speech therapy to the medical model of assistance are considered. Іdentified for negative causes of influence on brain formation at an early age. The contents of the model of speech therapy support for speech formation in children are revealed. Advantages of preventive speech therapy in the contractual period are considered. The importance and necessity of elaboration of a program of a speech therapy support for disabled and the threat of disability children in the context of the program of early intervention is grounded.